Zostawili Zachód w tyle. Ukraińcy produkują artylerię w szybkim tempie
Ukraińcy systematycznie uzbrajają kolejne jednostki swojej armii w artylerię 2S22 Bogdana oraz Bogdana-BG. To broń, której produkcję rozwinięto już po inwazji Rosji. Mimo trudnych warunków w Ukrainie powstaje miesięcznie więcej systemów artyleryjskich niż we wszystkich europejskich państwach NATO razem wziętych.
Prototyp armatohaubicy 2S22 Bogdana brał udział w operacji wyzwolenia Wyspy Węży. Seryjna produkcja ruszyła niedługo potem, by w pierwszej połowie 2024 r. osiągnąć skalę ok. 10 sztuk miesięcznie. W październiku 2024 r. prezydent Zełenski ujawnił, że produkcja wzrosła do 20 sztuk miesięcznie. Obecnie analitycy szacują, że wynosi nawet ok. 30 egzemplarzy miesięcznie.
Ukraina wyprzedziła Europę
Ukraiński przemysł zbrojeniowy wypada pod tym kątem lepiej niż jego odpowiedniki w innych krajach europejskich, gdzie prym wiedzie francuski koncern Nexter osiągający skalę produkcji na poziomie ok. 12 dział samobieżnych CAESAR miesięcznie. W innych krajach europejskich wygląda to znacznie gorzej.
W sierpniu armatohaubiece 2S22 Bohdana pojawiły się w szeregach m.in. 27. Brygady Artylerii Rakietowej im. atamana Piotra Kalnyszewskiego. Jednocześnie trzeba pamiętać, że od 2025 r. wybrane jednostki ukraińskiej armii otrzymują holowane działa Bogdana-BG, chociaż ich skala produkcji pozostaje nieznana.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wizytówka artyleryjska ukraińskiej armii
"Samobieżna haubica Bogdana będąca w służbie ukraińskiej armii. Doświadczenie i umiejętności naszych żołnierzy pozwalają temu systemowi skutecznie niszczyć sprzęt wroga i zapewniać znaczące wsparcie ukraińskim jednostkom na linii frontu" - napisano na oficjalnym profilu Ministerstwa Obrony Ukrainy w serwisie X, dołączając zdjęcia 44. Brygady Artylerii.
Obydwa ukraińskie systemy artyleryjskie zostały wyposażone w działo kal. 155 mm o długości 52 kalibrów. To standard stosowany również w artylerii NATO. W przypadku 2S22 Bohdana Ukraińcy bazują jeszcze na podwoziu z zagranicy (w nowszych wersjach jest to czeska Tatra 8x8). Zapatrzenie fabryk w ten element nie jest potrzebne przy produkcji holowanych Bogdana-BG, które są znacznie tańsze w produkcji (ok. 1,5 mln dolarów za sztukę w porównaniu do ok. 2,5 mln dolarów za sztukę przy 2S22 Bogdana).