Trzecia faza rozwoju AI. Trwa ekspansja sztucznej inteligencji
Wkraczamy w trzecią fazę rozwoju sztucznej inteligencji. Po chatbotach i asystentach nadszedł czas na agentów, którzy mogą działać autonomicznie i współpracować w zespołach. Jakie zmiany przyniosą?
Generatywna sztuczna inteligencja wchodzi w nowy etap rozwoju. Po erze prostych chatbotów i wirtualnych asystentów pojawiają się tzw. agenci AI. Jak donosi portal Science Alert, są to systemy, które potrafią samodzielnie łączyć różne narzędzia i technologie, by wykonywać złożone zadania. Dzięki temu sztuczna inteligencja będzie potrafiła działać autonomicznie, analizować dane i realizować rozmaite cele zlecone przez użytkownika.
Nowa generacja sztucznej inteligencji
Agenci AI to nowa generacja systemów sztucznej inteligencji. Jak zakładają specjaliści, najnowsze wersje AI będą zdolne do wykonywania wielu poleceń jednocześnie, a ich umiejętności będą wykraczać znacznie poza obecne wersje.
Sztuczna inteligencja ma określone cele. Ma samodzielnie planować działania, podejmować decyzje i koordynować zadania. W razie potrzeby będzie korzystać z różnych narzędzi, takich jak przeglądarki internetowe, arkusze kalkulacyjne czy specjalistyczne aplikacje, a także mogą współpracować z innymi agentami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Doświadczanie wydarzeń muzycznych w XXI w. | Historie Jutra
Firma stojąca za Claude już wprowadziła rozwiązania, które umożliwiają ich produktowi przeszukiwać dane i wypełniać formularze online. Inne firmy, takie jak Microsoft czy Google, również rozwijają swoje technologie, aby wprowadzić je do kolejnych sektorów i prowadzić dalszą ekspansję.
Zastosowania i Ryzyka
Sztuczna inteligencja staje się wyraźnym elementem naszej codzienności. Używamy jej w codziennym życiu, znajduje też swoje zastosowanie w rozmaitych obszarach. Obecna jest w procesie programowania czy analizy danych, ale także stosowana jest do wspierania zarządzania projektami.
Innowacja ma jednak swoją ciemną stronę. Jej szybki rozwój wiąże się z zmianami na rynku pracy czy znaczącym wpływem na społeczeństwo. Dodatkowo, systemy, które będą działać niezależnie od człowieka mogą popełniać błędy, podejmować ryzykowne decyzję czy eskalować niepożądane działania.
Systemy te, działając w sposób coraz bardziej autonomiczny, mogą popełniać błędy, podejmować nieprzewidziane decyzje czy eskalować działania poza kontrolą człowieka. Jak podaje Science Alert, dobitnym przykładem był eksperyment Vend, w którym agent AI otrzymał zadanie zarządzania automatem z przekąskami. Projekt zakończył się klęską, pokazując tym samym, że nawet w pozornie prostych sytuacjach sztuczna inteligencja może zadziałać w nieoczekiwany sposób.
AI zmieni rynek pracy
Rozwój agentów AI w coraz większym stopniu wpływa na rynek pracy. Pracownicy wielu branż z niepewnością spoglądają w przyszłość, a tyczy się to szczególnie branż kreatywnych czy zawodów wymagających powtarzalnych zadań i podstawowych kompetencji. Postęp technologiczny umożliwia firmom zmniejszanie kosztów i przyczynia się do redukcji stanowisk. W dłuższej perspektywie może to oznaczać stopniowe wypieranie części stanowisk administracyjnych i pomocniczych. Potrzebni będą jednak specjaliści zajmujący się rozwijaniem i nadzorowaniem systemów AI.