Odbudowa historycznego schronu w Krakowie. Pamięta I wojnę światową
Schron amunicyjny z czasów I wojny światowej, pierwotnie zlokalizowany w krakowskim Grębałowie, na trasie budowy drogi ekspresowej S7, jest obecnie odbudowywany w nowym miejscu.
Schron amunicyjny, który powstał w latach 1914-1915, służył jako magazyn amunicji i materiałów wybuchowych dla Fortu pancernego 49a "Dłubnia". Był częścią zewnętrznego pierścienia Twierdzy Kraków. Zlokalizowany na południowym stoku Łysej Góry, schron korzystał z naturalnej osłony przed granicą austriacko-rosyjską, oddaloną o 4 km.
Charakterystyka budynku
Budynek schronu ma jedną kondygnację, 14,4 m długości, 6,4 m szerokości oraz 4,3 m wysokości. Ściany zewnętrzne wykonano z cegły i kamienia, a żelbetowy strop oparty na stalowych belkach zapewniał ochronę wnętrza. Początkowo schron posiadał drzwi i okna, które z czasem zostały zamurowane.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przeniesienie schronu
W związku z budową drogi ekspresowej S7, schron znalazł się na jej trasie. W 2022 roku podjęto decyzję o jego demontażu i przeniesieniu. Obecnie jest odbudowywany przy węźle Grębałów. Jak podkreślił Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, ze względu na historyczną wartość schronu, zdecydowano się na jego przeniesienie i ponowne złożenie.
Nowa lokalizacja schronu znajduje się przy nasypie zjazdu z ul. Kocmyrzowskiej na drogę S7. Większość elementów użytych do odbudowy jest oryginalna, z wyjątkiem stropu i fundamentu, które musiały zostać wykonane od nowa. Schron ponownie zostanie wkomponowany w teren, co podkreśla jego historyczne znaczenie.