Niemiecka kolej z problemami. Tylko co piąty pociąg dużych prędkości jest w pełni sprawny

Niemiecka kolej z problemami. Tylko co piąty pociąg dużych prędkości jest w pełni sprawny27.11.2018 11:27
Źródło zdjęć: © Wikipedia

Polacy lubią narzekać na polską kolej, tymczasem po drugiej stronie trawa nie zawsze jest bardziej zielona. Niemieccy specjaliści alarmują: sytuacja tamtejszej kolei niepokoi.

Przyznam, że rzadko kiedy dołączam do chóru krytykujących PKP. Owszem, wciąż nie brakuje linii, gdzie nie jeździ się szybko, są przerwy na stacjach albo pociąg nie przyjeżdża o czasie. Mimo wszystko komfort stale się poprawia, a pod tym względem będzie coraz lepiej - niedawno Intercity pochwaliło się planami modernizacji kolejnych wagonów. Jeżeli ktoś jednak narzeka, to może pocieszyć się, że inni wcale nie mają aż tak dobrze, jak nam się wydaje.

"Magazyn Kontrasty, emitowany w pierwszym programie niemieckiej telewizji, i niemieckie dzienniki, takie jak Süddeutsche Zeitung czy Frankfurter Allgemeine Zeitung informują o trudnej pod wieloma względami sytuacji na niemieckiej kolei" - pisze serwis rynek-kolejowy.pl.

Najpoważniejszy problem to brak kadr - niemieckiej kolei ICE, czyli pociągów dużej prędkości, brakuje prawie 6 tys. pracowników. Mowa nie tylko o maszynistach, ale też mechanikach czy specjalistach IT.

To oznacza, że składy nie są szybko remontowane. Usuwane są tylko najważniejsze usterki, natomiast mniej poważne - czyli te, które nie zagrażają bezpieczeństwu pasażerów - muszą czekać. Właśnie dlatego jedynie co piąty pociąg ICE jest w pełni sprawny.

Deutsche Bahn tłumaczy, że niezbyt imponujące statystyki wynikają z wysokich standardów niemieckiej kolei. Wystarczy, by w składzie popsuł się ekspres do kawy, a pociąg zaliczany jest do tych z awarią. Mniej optymistyczni są związkowcy, którzy zwracają uwagę na to, że przez wiele lat na niemieckiej kolei się po prostu oszczędzało.

Dowodem na problemy niemieckiej kolei jest przesunięcie progu punktualności na 2025 rok - dopiero wtedy niemieckie pociągi dalekobieżne osiągną 82 proc. punktualności. Jak dodaje rynek-kolejowy.pl, w konsekwencji w zarządzie DB doszło do zmian. Magiczny próg 82 proc. miał być zdobyty jeszcze w tym roku, tymczasem aktualny wynik to niecałe 72 proc. Dla porównania w Polsce, pomiędzy lipcem a wrześniem opóźniona była aż jedna trzecia składów Intercity.

Niemiecka kolej może być w kryzysie, ale i tak nie brakuje innowacyjnych projektów. Pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem wozi pasażerów w Dolnej Saksonii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.