NATO modernizuje linie kolejowe. Powodem zagrożenie ze strony Rosji
Kraje NATO postanowiły zmodernizować 170-letnią linię kolejową Żelazny Ren, aby zwiększyć mobilność wojskową w Europie. Decyzja ta jest odpowiedzią na rosnące zagrożenie ze strony Rosji – informuje serwis Defense Romania.
Europa staje przed nowymi wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem. Po latach ograniczonych inwestycji w obronność, europejscy liderzy uznali, że agresywna polityka Rosji stanowi realne zagrożenie. Kluczowym elementem tej strategii jest reaktywacja linii kolejowej Żelazny Ren.
Powrót do rozwiązania z II wojny światowej
Powstała w XIX w., ale nieużywana od 1991 r. linia łączy port w belgijskiej Antwerpii z niemieckim regionem Ruhry. Podczas II wojny światowej była ważnym szlakiem dla sił alianckich. Teraz Belgia, Niemcy i Holandia osiągnęły porozumienie w sprawie jej modernizacji. Celem jest zwiększenie mobilności wojskowej NATO, co pozwoli na szybkie przemieszczanie wojsk i sprzętu w razie konfliktu.
Przez dekady projekt ten był blokowany przez spory handlowe i kwestie środowiskowe. Port w Antwerpii widział w nim szansę na konkurowanie z Rotterdamem, podczas gdy Holandia była sceptyczna. Jednak obecne zagrożenie ze strony Rosji zmieniło podejście.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile plastiku mamy w ciele? Odpowiedź zaskakuje
Herman Welter, ekspert ds. kolei, podkreśla, że kontekst militarny przywrócił projekt do życia. Premierzy Belgii i Holandii ogłosili, że modernizacja Żelaznego Renu jest częścią szerszej strategii wzmacniania infrastruktury obronnej Europy.
Zwiększenie wojskowej mobilności
Projekt wpisuje się w unijną inicjatywę mobilności wojskowej, która ma na celu modernizację infrastruktury o podwójnym zastosowaniu. Planowane są inwestycje o wartości 17 mld euro, które obejmą 500 obiektów na czterech korytarzach wojskowych.
Reaktywacja Żelaznego Renu to strategiczna decyzja mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa Europie. W obliczu potencjalnego konfliktu z Rosją, każde wzmocnienie infrastruktury ma kluczowe znaczenie. Jest to istotne, bo w Europie brakuje obecnie mostów i szlaków przystosowanych do szybkiego przerzutu ciężkiego sprzętu wojskowego.