W ludziach zawsze drzemała potrzeba przekraczania barier. Lubimy bić rekordy prędkości, wysokości, wielkości itp. Bicie rekordów nie ominęło też kolei i wcale nie chodzi nam o prędkość, z jakim może poruszać się skład. Inżynierowie zbudowali pociągi, których długość liczona jest w kilometrach, a nie dziesiątkach metrów. Najdłuższy skład odpowiada długością 612 autobusom Solaris Urbino 12 ustawionym w rzędzie jeden za drugim. Oto najdłuższe pociągi, które wyjechały kiedykolwiek na tory.
W ludziach zawsze drzemała potrzeba przekraczania barier. Lubimy bić rekordy prędkości, wysokości, wielkości itp. Bicie rekordów nie ominęło też kolei i wcale nie chodzi nam o prędkość, z jakim może poruszać się skład. Kolejarze zbudowali pociągi, których długość liczona jest w kilometrach, a nie dziesiątkach lub setkach metrów. Najdłuższy skład odpowiada długością 612 autobusom "Solaris Urbino 12" ustawionym w rzędzie jeden za drugim. Oto najdłuższe pociągi, które wyjechały kiedykolwiek na tory.
Ekspres Sacharyjski
Za najdłuższy, regularnie jeżdżący pociąg, często uznaje się skład poruszający się w Mauretanii, którego trasa przebiega przez Saharę Zachodnią. "Ekspres Saharyjski" przemierza jednotorową trasę liczącą 700 km, której przejechanie zabiera mu 21 godzin. Codziennie wyrusza 6 składów, które składają się z około 200-210 wagonów. Najczęściej są to składy wypełnione węglem, ale dołącza się do nich wagony cysterny, a nawet wagony pasażerskie. Pociąg ciągnięty jest przez cztery lokomotywy spalinowe SDL40-2 o mocy 3000 KM każda. Łączna długość składu waha się do 2,5 km do nawet 2,8 km. Ciekawostką jest to, że za przejazd w wagonach pasażerskich należy uiścić opłatę za bilet, jednak przejazd w wagonach towarowych jest bezpłatny i całkowicie legalny.
Pociąg Rio Tinto
Australia także może się pochwalić jednym z najdłuższych pociągów na świecie, którym jest skład należący do koncernu wydobywczego Rio Tinto. Pociąg zestawiany do transportu rudy żelaza przewozi za jednym razem aż 29 500 ton ładunku. Do jego poruszania wykorzystuje się trzy potężne lokomotywy, które ciągną za sobą wagony o łącznej długości 2,4 km.
Daqin Railway
Chińczycy mogą się pochwalić kolejnym z najdłuższych pociągów, którym jest skład należący do Daqin Railway. Skład zestawiany do przewozu węgla przewozi za jednym razem 20 000 ton ładunku umieszczonego w 210 wagonach. Całkowita długość wraz z lokomotywami wynosi 3 km.
BHP Billiton
Kolejnym rekordzistą na liście jest pociąg należący do koncernu BHP Billiton. Ten australijski gigant, służący do przewozu rudy żelaza, z reguły składa się aż z 365 wagonów przewożących ładunek o łącznej masie 44 500 ton. Aby ruszyć tego ponad trzykilometrowego giganta z miejsca, potrzeba od sześciu do ośmiu lokomotyw. To jednak nie jest wcale najdłuższy pociąg na świecie.
Piętrowy pociąg pełen kontenerów
Kanadyjskie Koleje Państwowe w miarę regularnie zestawiają skład mierzący aż 4,2 km. Pociąg ten służy do przewozu kontenerów, jednak w sposób odmienny od tego, który znamy z polskich torów. Kontenery ustawione są piętrowo, jeden na drugim. Niewiele krótszy skład można czasami spotkać na terenie USA. Tam pociąg mierzy ponad 3,3 km długości i jest niemal o kilometr krótszy od "Kanadyjczyka".
Rekordzista świata BHP Run - 7353 metry
Absolutnym światowym rekordzistą jest pociąg BHP Run. 21 czerwca 2001 roku ustanowił on rekord długości składu towarowego, który wynosi 7,353 km. Osiem lokomotyw General Electric AC6000CW o mocy 6000 KM każda, musiało się zmierzyć z 682 wagonami wypełnionymi ładunkiem rudy żelaza o masie całkowitej 99 734 ton. Rekord pobito na 275 km linii kolejowej Port Hedland mieszczącej się w Australii Zachodniej. Aby dorównać długości całego składu należałoby w rzędzie ustawić aż 612 miejskich autobusów Solaris Urbino 12.
Australijczykom udało się tym samym pobić dotychczasowy rekord, który należał do RPA. Na linii kolejowej Sishen-Saldanha zwanej także jako "Ore Export Line" 26 sierpnia 1989 roku zestawiono skład składający się z 660 wagonów o łącznej długości 7,302 km. Do jego przemieszczenia wykorzystano aż 16 lokomotyw: dziewięć elektrycznych oraz siedem spalinowych.
Wcześniejszy rekord należał do ZSRR, gdzie w roku 1986 zestawiono pociąg o długości 6,5 km. W 439 wagonach przewożono węgiel o łącznej masie 43 400 ton.