Na Warmii znaleziono egipskie ozdoby sprzed 3,5 tys. lat

Na Warmii znaleziono egipskie ozdoby sprzed 3,5 tys. lat
Źródło zdjęć: © East News | MAREK LASYK/REPORTER
Karolina Modzelewska
30.12.2019 14:13, aktualizacja: 30.12.2019 14:31

W Kosyniu na Warmii archeolodzy odnaleźli paciorki, które najprawdopodobniej wykonano 3,5 tys. lat temu w Egipcie. Ozdoby znalazły się w Polsce ze względu na wymianę handlową na tzw. bursztynowym szlaku.

Informacje o niezwykłym odkryciu przekazał archeolog z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie - dr Jarosław Sobieraj. Odpowiada on za program badań nad początkami epoki brązu w północno-wschodniej Polsce.

Odkrycia archeologiczne na Warmii

W Kosyniu archeolodzy znaleźli grobowce należące do przedstawicieli elit. Znajdowały się w nich cenne przedmioty m.in. biżuteria wykonana z brązu, złote ozdoby czy broń. Znaleziska pochodziły z całego świata – Wysp Brytyjskich, Niemiec czy Kotliny Karpackiej.

Uwagę archeologów przykuło 12 paciorków przypominających szkło. Znajdowały się w grobowcu, który powstał około 1550 rok p.n.e. Badacze wykonali szereg dodatkowych analiz, aby dowiedzieć się o nich jak najwięcej.

- Badania fizykochemiczne wykazały, że paciorki wykonano z tzw. fajansu szklistego, łączącego w sobie cechy obu tych surowców. Podobnie wykonywane ozdoby z tego czasu, różniące się jednak znacznie budową i składem, odnaleziono jedynie na dwóch stanowiskach archeologicznych z terenu Śląska i Wielkopolski – zaznaczył dr Sobieraj.

Paciorki z Egiptu

Paciorki zostały poddane elektronowej mikroanalizie rentgenowskiej i spektrometrii Uzyskane wyniki wskazują, że nie powstały na terenie Polski. Według dr. Tomasza Purowskiego, specjalisty w zakresie prahistorii szkła z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie, paciorki najprawdopodobniej wykonano w Egipcie. Trafiły na Warmię za sprawą wymiany handlowej w ramach tzw. szlaku bursztynowego.