Kontrowersyjny DRM oczami Ubisoftu
Kontrowersyjny system zabezpieczeń DRM, który zamierza wkrótce wprowadzić do swoich gier Ubisoft, od kilku dni jest powodem żarliwych dyskusji w Sieci. Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli firmy skąd pomysł na restrykcyjne zabezpieczenia i jakie dokładnie wymagania będzie musiał spełniać komputer użytkownika przed uruchomieniem Assasin's Creed II oraz podobnych gier francuskiego giganta.
Gracze z całego świata od kilku dni dyskutują na forach internetowych na temat kontrowersyjnego zabezpieczenia DRM, które zamierza wprowadzić do swoich gier francuski Ubisoft.
Przypomnijmy, że wraz z premierą Assasin's Creed II na rynku pecetowym pojawi się nowatorski system DRM wymagający stałego dostępu użytkownika gry do Sieci. Jeśli gracz w trakcie zabawy nagle utraci połączenie z serwerami Ubisoftu, to gra automatycznie zatrzyma się i wyświetlając ekran pauzy będzie próbowała przywrócić komunikację.
W przypadku gdy okaże się to niemożliwe, użytkownik będzie musiał wyjść z gry i kontynuować zabawę dopiero po odzyskaniu połączenia. Co więcej, utraci on cały postęp zabawy dokonany od ostatniego automatycznego punktu kontrolnego.
Na forach internetowych zawrzało. Gracze natychmiast po tym jak usłyszeli tę informację, zaczęli deklarować, że w ramach bojkotu anulują swoje zamówienie na Assasin's Creed II i nie dotkną żadnej gry zawierającej podobne ograniczenie. Wiele osób przypominało porażkę Ubisoftu, który w połowie 200. roku został zmuszony by wydać tzw. no-cd crack (poprawka, umożliwiająca uruchomienie aplikacji bez potrzeby umieszczania w napędzie płyty z grą) do gry własnej produkcji - Rainbow Six: Las Vegas 2.
Co o najnowszym DRM mówi główny zainteresowany? Oto krótka rozmowa z polskim przedstawicielem Ubisoftu. PC World: Co sprawiło, że Ubisoft postanowił wprowadzić tak restrykcyjne zabezpieczenie? Na jaką kwotę firma szacuje straty spowodowane piractwem?
Grzegorz Szabla (Ubisoft): Powodem jest oczywiście piractwo. Nie udostępniamy jednak danych, wynikających z przeprowadzanych przez nas analiz, dotyczących spowodowanych z tego tytułu strat.
PCW: Jak dokładnie będzie działało zabezpieczenie DRM?
DRM wymaga stałego podłączenia do internetu.
PCW: Czy zabezpieczenie będzie stosowane we wszystkich grach Ubisoftu, np. R.U.S.E.? Splinter Cell Conviction? Red Steel?
Zabezpieczenie będzie zastosowane we wszystkich grach Ubisoft wydawanych na PC.
PCW: Jaka musi być minimalna jakość łącza? Czy osoby, które korzystają na laptopach z połączenia typu BlueConnect czy iPlus będą mogły swobodnie bawić się w zabezpieczone gry?
Wymagania platformy to MAXIMUM 5. kb/s (download) z dostępnej szerokości pasma, więc nawet wolne łącze nie zakłóci gry.
PCW: Czy system będzie zapisywał save'y na serwerach Ubisoftu czy na dysku użytkownika?
Na serwerach Ubisoftu oraz na dysku użytkownika.
PCW: Czy system będzie zapisywał na serwerach firmy dane o czasie logowania/gry użytkownika?
Nie.
PCW: Hipotetyczna sytuacja: kupiłem grę, pobawiłem się tydzień i zmieniłem miejsce zamieszkania na takie, gdzie nie ma Sieci ;) Czy w takim wypadku będzie można bez problemu uzyskać zwrot pieniędzy za zakup? Pytam, ponieważ wielu internautów zauważa, że zastosowanie takiego DRM zamienia "kupienie gry" w "wypożyczenie gry".
Na froncie opakowania informujemy dużą czcionką, że gra wymaga stałego połączenia z internetem.
Choć decyzja o wprowadzeniu tak restrykcyjnego DRM w pierwszej chwili może wydawać się zbyt drastyczna, to z drugiej strony trudno uwierzyć by znacznie zmniejszyła ona zainteresowanie Assasin's Creed II na PC. Minimalne wymagania sprzętowe gry to Intel Core 2 Duo 1.8 GHZ lub AMD Athlon X2 64 2.4GHZ, 1.5 GB RAM dla Windows XP lub 2 GB RAM dla Windows Vista/Windows 7, grafika 256 MB ze wsparciem DirectX 9.0 i 8GB wolnej przestrzeni dyskowej. Domyślamy się, że Ubisoft przeprowadził odpowiednie badania rynkowe i odnotował, że osoba spełniająca powyższe wymagania dysponuje łączem do maks. 50 kb/s.