Już w służbie. Rosjanie dostali nowy sprzęt
Rosyjskie siły powietrzne wzbogaciły się o nową partię myśliwców Su-35S. Rosjanie nie podają, ile dokładnie maszyn trafiło do armii. W poprzednich takich sytuacjach zwykle jednak dostawy obejmowały maksymalnie kilka egzemplarzy.
Rosyjska korporacja Rostec ogłosiła, że zakłady lotnicze w Komsomolsku nad Amurem przekazały Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej kolejną partię wielozadaniowych myśliwców Su-35S. Samoloty te przeszły testy naziemne i w powietrzu w fabryce przed dostawą do wojska.
"Przedsiębiorstwo należące do Zjednoczonej Korporacji Lotniczej wyprodukowało i dostarczyło rosyjskiemu ministerstwu obrony nowe samolotu Su-35S. Są przeznaczone dla Sił Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskiej. Myśliwce przeszły testy naziemne i w locie przeprowadzone w zakładzie produkcyjnym" - podała rosyjska agencja prasowa Rostec.
Su-35S w działaniach bojowych w Ukrainie
Według informacji przekazanych przez Rostec, Su-35S są projektowane z myślą o zdobywaniu przewagi powietrznej, także w trudnych warunkach pogodowych i na dużych dystansach od baz. Maszyny te stanowią ogniwo przejściowe do samolotów piątej generacji.
W 2025 r. jest to już piąta partia Su-35S przekazana rosyjskim siłom powietrznym. Wcześniejsze dostawy miały miejsce 29 marca, 12 maja, 25 czerwca i 21 sierpnia. Zazwyczaj każda partia obejmuje od dwóch do czterech maszyn.
Od 2012 r. rosyjskie siły powietrzno-kosmiczne otrzymały łącznie ok. 135 seryjnych myśliwców Su-35S. Samoloty te są intensywnie wykorzystywane w działaniach bojowych, m.in. do wsparcia bombowców Su-34 i jednostek lądowych.
Rosyjskie samoloty Su-35
Rostec zaznaczył, że fabryki lotnicze pracują na pełnych obrotach, utrzymując wysokie tempo dostaw samolotów bojowych. Su-35S łączą nowoczesne uzbrojenie, zaawansowaną elektronikę i wyjątkową manewrowość, co pozwala im realizować różnorodne misje bojowe.
Su-35, będący głównym myśliwcem rosyjskich sił powietrznych, wywodzi się z konstrukcji Su-27. Ten ciężki samolot przewagi powietrznej o masie 19 t został wprowadzony do służby w 2014 r. i w kodzie NATO określany jest jako Super Flanker.
Oprócz walki z celami powietrznymi, Su-35 może również atakować obiekty naziemne i morskie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Rosyjscy piloci szczególnie doceniają jego wysoką manewrowość przy niskich prędkościach, co jest możliwe dzięki silnikom z wektorowaniem ciągu – rozwiązaniu stosowanemu także w amerykańskim F-22 Raptor.
Jednym z wyróżników Su-35 jest radar N035 Irbis-E, który potrafi wykryć cel o efektywnej powierzchni odbicia 3 m² z dystansu przekraczającego 300 km. System ten umożliwia śledzenie 30 obiektów i jednoczesne namierzanie ośmiu z nich.
Samolot wyposażono także w system IRST OLS-35, pozwalający na pasywne wykrywanie celów na podstawie ich emisji cieplnej, choć jego możliwości ustępują np. systemowi PIRATE z Eurofightera.
Jeśli chodzi o uzbrojenie, Su-35 dysponuje działkiem GSz-30-1 kal. 30 mm oraz 12 węzłami podwieszeń, na których może przenosić szeroki wachlarz broni – od pocisków powietrze-powietrze R-37 o zasięgu do 300 km, przez rakiety przeciwokrętowe Ch-61, po bomby z rodziny FAB.