Italo - najlepszy pociąg Europy

Italo - najlepszy pociąg Europy
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

24.04.2012 12:38, aktual.: 29.12.2016 08:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pod koniec kwietnia br. trzy włoskie metropolie: Mediolan, Rzym i Neapol zostaną połączone najbardziej zaawansowanym pociągiem w Europie.

Pod koniec kwietnia br. trzy włoskie metropolie: Mediolan, Rzym i Neapol zostaną połączone najbardziej zaawansowanym pociągiem w Europie. Italo mknie po torach z prędkością 300 km/h, a Włosi zamówili 25 takich składów. Gdyby PKP zainwestowało w podobne maszyny, podróż z Gdańska do Warszawy trwałaby około 1,5 godziny, zamiast obecnych 5,5.

1 / 5

Italo - najlepszy pociąg Europy

Obraz
© zdjęcie producenta | NTV

Pociąg Italo należy do włoskich linii Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), ale za jego produkcję odpowiada francuski koncern Alstom. Włoski pociąg oparty jest na modelu AGV (Automotrice Grande Vitesse). Do podróżowania Italo będzie wykorzystywał trakcję przygotowaną dla AGV-TGV, modelu, który w 2007 roku pobił rekord prędkości pociągów, osiągając 574,8 km/h.

2 / 5

Italo - najlepszy pociąg Europy

Obraz
© zdjęcie producenta | NTV

Choć rekord prędkości dla pociągów wynosi wspomniane 574,8 km/h, żaden skład przewożący ludzi lub towary nie porusza się z takimi prędkościami. Za najszybszy komercyjny pociąg uznawany jest chiński Maglev, który przewozi pasażerów z prędkością ponad 430 km/h. Włoski Italo będzie jeździł 130 km/h wolniej, ale osiągane przez niego 300 km/h to nadal zawrotna prędkość.

3 / 5

Italo - najlepszy pociąg Europy

Obraz
© zdjęcie producenta | NTV

Skład Italo będzie przewoził maksymalnie 460 pasażerów w 11 wagonach, podzielonych na 3 klasy: pierwszą, biznes i ekonomiczną. Zależnie od klasy wagony będą nosić własne nazwy, odpowiednio: Club, Prima i Smart. Najdroższe miejscówki oferują skórzane siedzenia, darmowe Wi-Fi oraz montowane w suficie monitory.

4 / 5

Italo - najlepszy pociąg Europy

Obraz
© zdjęcie producenta | NTV

Operatorem pociągów Italo jest spółka NTV, której prezesem i jednym z głównych udziałowców jest Luca di Montezemoto - prezes Ferrari. To zapewne on odpowiada za charakterystyczne, czerwone malowanie pociągów, które od razu przywodzą na myśl słynne sportowe samochody. NTV konkuruje na włoskim rynku z kolejowym gigantem Trenitalia - odpowiednikiem polskiego PKP oraz... liniami lotniczymi. Właściciel pociągów Italo liczy, że do końca 2014 będzie przewoził rocznie 9 milionów pasażerów.

5 / 5

Italo - najlepszy pociąg Europy

Obraz
© zdjęcie producenta | NTV

Najtańszy bilet na przejazd Italo z Mediolanu do Rzymu (ok. 480 km) będzie kosztował niecałe 200 zł. Dla porównania podróż z Gdańska do Wrocławia (478 km), pomijając fakt że wymaga dwóch przesiadek i obejmuje 3 rodzaje pociągów - od Expressu po TLK - kosztuje 195 zł i zajmie ponad 10 godzin.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (322)