Demon prędkości. Budują samolot, który zdetronizuje słynnego Concorde'a
Brytyjskie konsorcjum Frazer-Nash rozpoczęło ambitny projekt Invictus, mający na celu stworzenie samolotu zdolnego do osiągnięcia prędkości pięciokrotnie większej od dźwięku. Maszyna ma być ponad trzykrotnie szybsza od najszybszego samolotu pasażerskiego Concorde, który osiągał ok. 2100 km/h.
Projekt Invictus, wspierany przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) kwotą 7 mln euro, ma na celu skonstruowanie samolotu z napędem hipersonicznym, który będzie startował poziomo z pasa startowego. Maszyna ma być wielokrotnego użytku.
Innowacyjny projekt finansowany przez ESA
Kluczowym aspektem projektu jest zastosowanie technologii wstępnego schłodzenia napędu wodorowego, co umożliwi osiągnięcie prędkości hipersonicznych. Technologia ta, opracowana przez brytyjską firmę Reaction Engines Ltd., pozwoli na poziomy start samolotu, w przeciwieństwie do pionowego startu rakiet kosmicznych.
Pierwszy lot nowej maszyny, która ma służyć zarówno w lotach komercyjnych, jak i w obronie powietrznej, planowany jest na 2031 r. Już w ciągu najbliższego roku powstanie jednak strategia produkcji, obejmująca wstępny plan techniczny oraz system lotu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prędkość nawet 6174 km/h
Samolot ma osiągnąć prędkość 5 Ma, co odpowiada 6174 km/h. To ponad trzykrotnie więcej niż prędkość najszybszego samolotu pasażerskiego Concorde, który osiągał ok. 2100 km/h, a także znacznie więcej niż w przypadku najszybszego samolotu szpiegowskiego SR-71 Blackbird, który przekraczał 3500 km/h. Takie wyliczenia wskazują, że podróż ze Stanów Zjednoczonych do Warszawy trwałaby zaledwie ok. 1,5 h.
Informacja o rozpoczęciu projektu Invictus zbiegła się z dwudniową Brytyjską Konferencją Kosmiczną w Manchesterze, która rozpoczęła się w środę 16 lipca. Projekt ten ma potencjał zrewolucjonizować lotnictwo, wprowadzając nową erę podróży hipersonicznych.
- Loty hipersoniczne to coś więcej niż kolejna granica lotnictwa i kosmonautyki – to brama do nowego paradygmatu mobilności, obrony i dostępu do przestrzeni kosmicznej. Dzięki INVICTUS Europa wykorzystuje okazję, aby stać się liderem w dziedzinie technologii, które na nowo zdefiniują sposób, w jaki poruszamy się po naszej planecie i docieramy poza nią – powiedział szef działu mechanicznego ESA.