Atak na klientów Banku Pekao. Uwaga na fałszywą stronę logowania [Aktualizacja]

Atak na klientów Banku Pekao. Uwaga na fałszywą stronę logowania [Aktualizacja]

Atak na klientów Banku Pekao. Uwaga na fałszywą stronę logowania [Aktualizacja]
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Oskar Ziomek
22.05.2019 17:06, aktualizacja: 24.05.2019 10:43

Klienci Banku Pekao muszą mieć się na baczności. Oszuści starają się wykraść pieniądze z ich kont, wysyłając na skrzynki e-mail linki do fałszywej strony banku. To klasyczny przypadek phishingu.

O sprawie informuje serwis Niebezpiecznik i zwraca uwagę, że w tym przypadku wykrycie oszustwa nie jest najtrudniejszym zadaniem. Na skrzynkę e-mail ofiary przychodzi bowiem wiadomość, której nadawcą teoretycznie jest Pekao S.A., ale treść napisana jest po angielsku. Co więcej, szybko okazuje się, że całość to w zasadzie obrazek, którego kliknięcie przeniesie użytkownika na fałszywą stronę banku.

Witryna do złudzenia przypomina prawdziwą stronę logowania Pekao, jednak w rzeczywistości jest tylko podróbką, w tym przypadku związaną z domeną megolbassia. Klient jest tu proszony o podanie numeru logowania, a także wpisanie hasła. To kolejny moment, w którym świadomy użytkownik powinien zwrócić uwagę na wątpliwe bezpieczeństwo – w formularzu wymagane jest wpisanie całego hasła, a nie tylko wybranych jego znaków, co stanowi potwierdzenie, że mamy do czynienia z oszustwem.

Obraz
© Niebezpiecznik

Dalej wymagane jest jeszcze wybranie systemu operacyjnego wykorzystywanego smartfona oraz podanie numeru telefonu. W przypadku Androida użytkownik otrzymuje instrukcję, jak umożliwić instalowanie aplikacji z nieznanych źródeł – prawdopodobnym celem oszustów jest bowiem zmuszenie ofiary do pobrania i skorzystania z mobilnej aplikacji, dzięki której będą mogli zyskać dostęp do środków na koncie.

Jak podaje redakcja Niebezpiecznika, mimo podania numeru telefonu ofiara nie otrzymuje dalszych wskazówek jak pobrać szkodliwą aplikację. Może się więc wydawać, że atak nie jest dopracowany, jednak warto pamiętać, że na tym etapie oszuści dysponują już loginem i hasłem do elektronicznej bankowości. Jeśli w formularzu użytkownik wybrał system iOS, otrzyma komunikat, że nie jest on obsługiwany przez aplikację.

Obraz
© Niebezpiecznik

Wszystkie te działania realizowane są w ramach zmyślonej w tym przypadku konieczności odblokowania dostępu do elektronicznej bankowości Pekao. Po otrzymaniu opisywanej wiadomości e-mail należy ją po prostu zignorować. Jeśli jednak użytkownik dał się oszukać i wpisał swoje dane logowania w formularzu, najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie jak najszybszy kontakt z bankiem i opisanie całej sytuacji w celu zablokowania dostępu do konta.

Aktualizacja, 23 maja 2019r.

W sprawie opisywanej kampanii phishingowej otrzymaliśmy od Banku Pekao oświadczenie, którego pełną treść zamieszczamy poniżej:

Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami e-mail, informującymi o zablokowaniu dostępu do konta. Korespondencja wysyłana jest z podszywającej się pod bank skrzynki pocztowej. Prosimy nie klikać w linki umieszczone w takich e-mailach.

W przypadku otwarcia zawartego w wiadomości linku, może nastąpić przekierowanie do strony internetowej, przypominającej do złudzenia stronę Pekao24.

Celem tego ataku jest przechwycenie przez przestępców danych wymaganych do logowania oraz nakłonienie do zainstalowania złośliwego oprogramowania na telefonie komórkowym. Złośliwe oprogramowanie może pozwolić cyberprzestępcom na uzyskanie pełnej kontroli nad urządzeniem, w tym np. przekierowanie rozmów bądź wiadomości SMS.

Przypominamy, że:

  • bank nie wysyła e-maili z informacją o blokadzie konta i prośbą o zalogowanie się do bankowości elektronicznej,
  • bank nigdy nie prosi o podanie pełnego hasła podczas logowania do usług bankowości elektronicznej,
  • nie należy wykorzystywać do logowania się linków zamieszczonych w korespondencji email i w wiadomościach SMS.

W przypadku otrzymania takiej korespondencji, rekomendujemy nie odpowiadanie na nią, nie wysyłanie potwierdzenia jej dostarczenia/otwarcia oraz nie otwieranie zamieszczonych w niej linków. Korespondencję należy skasować.

Jeżeli zalogowałeś się na fałszywej stronie, jak najszybciej zmień hasło lub zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej (np. poprzez kontakt z infolinią Banku Pekao SA). W przypadku pobrania złośliwej aplikacji na telefon, należy ją jak najszybciej usunąć.

Jeżeli zauważysz na swoim rachunku jakieś podejrzane operacje/aktywność, powinieneś jak najszybciej zgłosić to do banku.

Bank Pekao SA dba o najwyższy poziom bezpieczeństwa oferowanych usług i produktów oraz stale monitoruje występujące zagrożenia. W trosce o bezpieczeństwo naszych klientów na stronach serwisów bankowości elektronicznej zamieszczamy komunikaty informujące o pojawiających się zagrożeniach.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)