Jesteśmy obserwowani we własnych domach

Jesteśmy obserwowani we własnych domach31.01.2022 15:46
Targetowanie
Źródło zdjęć: © Getty Images | John Lamb

Telewizor służy nam do oglądania telewizji. Pytanie brzmi, czy przy okazji my też jesteśmy oglądani?

Współczesne urządzenia bardzo często określa się mianem inteligentnych. Ma to związek z tym, że elektronika typu smart jest wyposażona w liczne funkcje, które można uznać za bardzo zaawansowane. Dodatkowo smart zegarki, smart TV i inne tego typu sprzęty, najczęściej są zdolne do wymiany różnego rodzaju informacji za pośrednictwem internetu.

Co w związku z tym? Rowenna Fielding, dyrektor firmy Miss IG Geek związanej z ochroną danych, podczas rozmowy z The Guardian wyjaśnia trochę więcej. Przede wszystkim, kiedyś przepływ informacji był tylko w jednym kierunku, ponieważ użytkownicy telewizorów otrzymywali różnego rodzaju treści, które wyświetlały się na ekranach. Aktualnie uległo to pewnym zmianom.

Dzisiaj jest już trochę inaczej, bo tak zwane inteligentne telewizory oferują zdecydowanie więcej funkcji, a żeby było to możliwe, niezbędna jest wymiana informacji w dodatkowym kierunku. Chodzi oczywiście o połączenie z internetem, przyjmującym formę bramy, przez którą można cierpliwie wydobywać dane na nasz temat.

Oglądamy telewizję, ale sami też jesteśmy oglądani

Smart TV gromadzą informacje o swoich właścicielach. Czemu miałoby to służyć? Odpowiedź wydaje się całkiem logiczna, a jest nią sprzedaż takich właśnie informacji. W dzisiejszych czasach nikogo nie zdziwi fakt, że reklamodawcy pragną dostępu do możliwie najobszerniejszych danych na temat ludzi.

Gromadzenie danych o użytkowniku , Źródło zdjęć: © Getty Images | Imaginima
Gromadzenie danych o użytkowniku
Źródło zdjęć: © Getty Images | Imaginima

Facebook może posłużyć za pierwszy z brzegu przykład. Serwis społecznościowy pozwala nam pokazywać całemu światu czym lubimy się zajmować, jak spędzamy wolny czas, jakie są nasze poglądy, co jemy, co czytamy, co oglądamy, co lubimy, czego nie lubimy. Każdy sam decyduje o tym, co chce udostępniać, lecz dość często jest to zaskakująco wiele.

Wzmianka o Facebooku ma jedynie na celu pokazać, że to świetne narzędzie do gromadzenia danych o użytkownikach. Później można to oczywiście sprzedawać, a reklamodawcy będą mogli zabrać się za targetowanie, czyli reklamę szytą na miarę – skierowaną dokładnie do tej osoby, którą powinna zainteresować

Jaki jest inny przykład narzędzia do gromadzenia danych o użytkowniku? Wydaje się, że będzie to telewizor pozwalający na obserwację swojego właściciela. W teorii wiele inteligentnych telewizorów może zbierać dane audio i wideo. Skrywa się to za takimi funkcjami, jak chociażby aktywacja głosowa. Chcemy ją mieć? Ok, w takim razie sprzęt musi mieć w sobie mikrofony.

Mikrofony oraz idące w parze z nimi oprogramowanie, będą "wyczekiwać" naszych poleceń. Gdyby się nad tym zastanowić, to w międzyczasie mogłyby rejestrować różne dźwięki, a w tym także nasze rozmowy. Później nagrania mogłyby zostać przesłane do odpowiedniej analizy.

Dla uzyskania bardziej zadowalających efektów, zbieranie danych przez smart TV powinno być wsparte przez sparowanie z innymi urządzeniami. Dostęp do laptopów i smartfonów umożliwi bardziej szczegółowe profilowanie. Aktywność związana z przeglądaniem stron internetowych będzie świetnym uzupełnieniem. Geolokalizacja na pewno też się przyda.

Warto o tym pomyśleć, ale nie ma sensu popadać w paranoję

Aplikacje oraz przeglądarki dostępne w inteligentnych telewizorach również korzystają z technologii śledzenia ciasteczek. Pozwalają na profilowanie użytkownika, a wiele z aplikacji jak najbardziej może przesyłać zebrane informacje do dużej sieci reklamodawców.

Funkcje takie jak ACR (Automatic Content Recognition) to automatyczne rozpoznawanie treści, służące do identyfikowania dźwięku, a także obrazu z telewizora. Dzięki odpowiednim porównaniom z ogromną bazą danych można zrozumieć, co ogląda właściciel telewizora. Z kolei zrozumienie jego preferencji i nawyków pozwoli lepiej dopasować reklamy.

Wszystko to może wzbudzać niepokój, lecz ostatecznie sporo takich funkcji można wyłączyć. Wcale nie mamy obowiązku udzielać zgód na gromadzenie danych na nasz temat – wystarczy poświęcić parę chwil i zapoznać się z treścią wyświetlanych komunikatów. ACR można wyłączyć, personalizację ograniczyć, a telewizor wcale nie musi być połączony z naszym smartfonem.

Podsumowując, żyjemy w czasach, w których informacje na nasz temat stały się swego rodzaju walutą. Czasem dobrze sobie o tym przypomnieć i być może zmienić niektóre ustawienia w domowym sprzęcie. Oczywiście jeśli nam to w ogóle nie przeszkadza i chcemy, żeby np. wyświetlane reklamy były szyte na miarę, wtedy nie musimy zaprzątać sobie tym głowy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.