Zazdrość siłą napędową Facebooka

Zazdrość siłą napędową Facebooka06.12.2015 10:57
Źródło zdjęć: © Isopix/East News

Zazdrość jest kluczowym czynnikiem skłaniającym ludzi do publikowania postów na Facebooku - wynika z nowego badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Kolumbii Brytyjskiej (UBC) w Kanadzie.

Zespół specjalistów ze Szkoły Biznesu Sauder działającej przy UBC, przeanalizował ankiety zebrane od 119. użytkowników Facebooka studiujących na jednym z niemieckich uniwersytetów. Pytano w nich o nawyki dotyczące korzystania z tego portalu: częstość czytania i publikowania, grono znajomych, motywację do zamieszczania postów, najchętniej czytane i publikowane treści.

Okazało się, że tym, co najczęściej kierowało uczestnikami podczas zamieszczania własnych wpisów, była zazdrość albo chęć wywołania zazdrości u kogoś innego.

- Tworzy się przez to błędne koło zazdrości i zarozumiałości, które sprawia, że użytkownicy zaczynają postrzegać swoje życie jako mniej wartościowe niż mają inni. Działa to tak: czytamy coś, co wywołuje w nas zazdrość i poczucie niższości, więc zaraz sami zamieszczamy post, który przedstawia "lepszą wersję" nas samych - wyjaśniają autorzy pracy, która została opublikowana na łamach "Information Systems Research". - Udział mediów społecznościowych w rozwoju depresji, stanów lękowych czy zachowań narcystycznych jest coraz częściej dyskutowaną sprawą. Badania dowodzą, że jest niemały. Jednak przyczyny takiego stanu nie zostały dotychczas dobrze wyjaśnione. Nam udało się odnaleźć to brakujące ogniwo: jest nim zazdrość - mówi prof. Izak Benbasate, główny autor badania.

Jego zdaniem dobrym przykładem są wakacyjne zdjęcia, które tak chętnie zamieszczamy na Facebooku. - Pokazujemy znajomym wyłącznie te najlepsze fotografie, ukazujące nas (nasz wygląd, życie, rodzinę, status) z najkorzystniejszej strony. Czynnikiem, który za to odpowiada jest zazdrość, a konkretnie chęć wywołania zazdrości u innych osób. Pokazując takie zdjęcia, czy pisząc w określony sposób o swoim życiu, tworzymy zafałszowany obraz rzeczywistości, a motywem tego jest pragnienie, aby inni zobaczyli nas w lepszym świetle i nie mieli za gorszych od siebie. Cały czas się porównujemy - wyjaśnia Benbasat.

Naukowiec uważa, że to właśnie zazdrość jest siłą napędową portali społecznościowych i raczej się to nie zmieni.

- Przecież właśnie po to Facebook istnieje - żebyśmy mogli pokazywać znajomym najlepsze chwile i najważniejsze wydarzenia ze swojego życia. Tak było, jest i będzie. Jednak ważne, aby ludzie wiedzieli, jaki wpływ może to mieć na ich samopoczucie. Rodzice i nauczyciele powinni zwrócić uwagę, jaki wpływ na ich dorastające dzieci mają social media i być świadomi, że portale te mają także swoją ciemną stronę - podsumowuje badacz.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.