Zarzucają Google dyskryminację. Wszystko przez jedną opcję

Zarzucają Google dyskryminację. Wszystko przez jedną opcję12.09.2018 15:03
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | turtix

Google za pomocą narzędzia Google Moja Firma pozwala lepiej scharakteryzować informacje, które są wyświetlane w usługach Google, np. w Mapach lub wyszukiwarce. Użytkownikom Wykopu nie spodobała się jedna z opcji.

Tak Google opisuje, do czego służy Google Moja Firma:

"Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możesz decydować, w jaki sposób informacje o twojej firmie będą się wyświetlać w usługach Google, np. w Mapach lub wyszukiwarce. Jeśli prowadzisz firmę, która obsługuje klientów w określonej lokalizacji lub świadczy usługi na danym obszarze, dzięki Google Moja Firma klienci łatwiej ją znajdą. Użytkownicy usług Google dwukrotnie częściej uznają zweryfikowane firmy za godne zaufania".

Okazuje się, że można tam dodać informacje, które wzbudzają w sieci sporo kontrowersji.

"Wspólnie z żoną prowadzimy niewielki sklep internetowy z kawami. Wczoraj edytując naszą wizytówkę w Google natrafiliśmy na coś takiego" - opisuje funkcję jeden z wykopowiczów. Dowodem na dyskryminację płciową ma być fakt, że gigant w narzędziu Google Moja Firma pozwala w sekcji najważniejsze informacje dodać opis "Zarządzana przez kobiety".

- Absolutnie się nie oburzam. Brakuje mi jednak opcji: Zarządzane przez kobiety oraz mężczyzn - w końcu wspólnie z małżonką prowadzimy nasz malutki sklep - dodaje autor znaleziska.

W komentarzach oburzonych jednak nie brakuje.

"Od dzisiaj bojkotuję wszystkie firmy, które mają to zaznaczone. Dlaczego, dlaczego. Dlatego, że wg mnie to jest seksizm i dyskryminacja (...) Uważam, że takie seksistowskie akcje powinny być masowo krytykowane bo nie przyniosą nic dobrego. Promują poprawność polityczną w najgorszej postaci a nie to czy na danym stanowisku jest osoba, która się do tego nadaje" - pisze jeden z komentujących (zachowano oryginalną pisownię).

"A można dodać zarządzana przez mężczyzn?" - zastanawia się inny.

"Poszkodowanych" mężczyzn jest wielu, tymczasem opcja dodana przez Google może się przydać. W Polsce ponad 33 proc. firm stanowią te, gdzie za sterami stoją panie. To jeden z najlepszych wyników w Europie, ale nie da się jednak ukryć, że to wciąż mniejszość. Za to powszechny jest stereotyp, że kobiece firmy to zakłady fryzjerskie i salony kosmetyczne.

Problem dotyczy szczególnie firm ze świata technologii, gdzie kobiet jest bardzo mało, a na dodatek nie dopuszcza się ich do "męskich" stanowisk. W branży twórców gier kobiety zazwyczaj rysują lub animują. Rzadziej piszą. Ale nie kod, tym zajmują się praktycznie wyłącznie mężczyźni. Problem seksistowskiego traktowania opisała redakcja WP Finanse:

Protekcjonalizm, ignorowanie czy podważanie kompetencji to, jak mówią kobiety pracujące w zdominowanej przez mężczyzn branży, norma.

Możliwość podkreślenia faktu, że za daną firmą stoi kobieta, to szansa na to, by z niesprawiedliwymi uprzedzeniami walczyć. Nie jest to oczywiście funkcja, która będzie rewolucją i nagle odmieni podejście innych, ale to na pewno mały krok w dobrą stronę. I dla firm, i dla klientów, którzy chcą takie biznesy wspierać.

Google z niechętnym stosunkiem do kobiet w branży technologicznej musiał walczyć nawet na własnym podwórku. James Damore został zwolniony ze stanowiska w firmie po tym, jak napisał manifest, w którym m.in. twierdził, że kobiet w branży jest mało, bo są skupione raczej na uczuciach i estetyce, mniej na ideach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.