Zanim zatrudnią - sprawdzą Cię w serwisie społecznościowym

Zanim zatrudnią - sprawdzą Cię w serwisie społecznościowym24.08.2009 12:30
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

O ponad połowę w porównaniu do zeszłego roku wzrósł w Stanach Zjednoczonych odsetek pracodawców sprawdzających kandydatów do pracy w najpopularniejszych serwisach społecznościowych - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę CareerBuilder. Dalszych 11% deklaruje chęć robienia tego w najbliższej przyszłości

O ponad połowę w porównaniu do zeszłego roku wzrósł w Stanach Zjednoczonych odsetek pracodawców sprawdzających kandydatów do pracy w najpopularniejszych serwisach społecznościowych - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę CareerBuilder. Dalszych 11% deklaruje chęć robienia tego w najbliższej przyszłości.

Z ubiegłorocznej analizy firmy CareerBuilder dotyczącej źródeł pozyskiwania przez amerykańskich pracodawców informacji o kandydatach ubiegających się o zatrudnienie wynikało, że 22. z nich sięga do serwisów społecznościowych.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Wyniki tegorocznej fali badania mówią, że w Stanach Zjednoczonych już blisko połowa (45%) pracodawców sprawdza swych przyszłych pracowników w popularnych portalach społecznościowych. I co więcej, ponad jedna trzecia z nich (35%) odrzuca zgłaszane aplikacje pod wpływem informacji uzyskanych z tych serwisów.

Wśród najczęściej wymienianych powodów nierozpatrywania kandydatury osoby, która zweryfikowana została za pośrednictwem serwisu społecznościowego znalazły się: prowokacyjne i nieodpowiednie zdjęcia oraz informacje (53. wskazań) świadczące o nadmiernym korzystaniu z życia (picie alkoholu, branie narkotyków - 44%, niestosowne wyrażanie się o byłym pracodawcy, współpracownikach oraz klientach - 35%, a także ubogie umiejętności komunikacyjne - 29%). Pracodawcy zwrócili też uwagę na niekulturalne komentarze zamieszczanie w sieci, nieprawdziwe informacje dotyczące kwalifikacji, a także udostępnianie przez kandydata poufnych danych o byłym miejscu zatrudnienia.

Z badania CareerBuilder wynika także, że serwisy społecznościowe bywają przydatne w sensie pozytywnym w procesach rekrutacyjnych. Blisko jedna piąta pracodawców (19%) przyznała, że informacje uzyskane z sieci o kandydacie przyczyniły się do zatrudnienia go w firmie. Szczególnie w tym względzie zwracano uwagę na: sprawienie dobrego wrażenia i dostarczenie informacji o kwalifikacjach, kreatywności oraz dobrych umiejętnościach komunikacyjnych, a także uzyskanie referencji.

Pracodawcy, którzy wzięli udział w badaniu najczęściej sięgali do profili swych kandydatów w serwisach: Facebook (29%), LinkedIn (26%) oraz MySpace (21%). Jeden na dziesięciu sprawdził blogi, a 7. śledziło poczynania swych kandydatów na Twitterze. Branżami, które wyraźnie upodobały sobie wstępną, społecznościową weryfikację chętnych do pracy okazały się być: nowe technologie (63%) oraz usługi dla biznesu (53%). W badaniu wzięło udział ponad 2660 respondentów odpowiedzialnych za procesy rekrutacyjne w firmach oraz specjalistów z działów HR.

A jak jest u nas? Z badań przeprowadzonych na przełomie kwietnia i maja 200. r. przez serwisy Pracuj.pl i Profeo.pl wynika, że coraz bardziej popularne wśród internautów aktywnych zawodowo jest tzw. "personal branding" czyli świadome kształtowanie i rozwijanie swojego wizerunku w sieci. Okazuje się, że co trzeci internauta przynajmniej raz w miesiącu wpisuje swoje dane do wyszukiwarki sprawdzając w ten sposób co "mówi" o nim Internet.

Jeśli zaś chodzi o budowanie swojej marki za pośrednictwem społeczności - to największa uwaga internautów skupia się jednak na serwisach dla profesjonalistów i ludzi aktywnych zawodowo, a nie zwykłych "społecznościówkach". Wg innego badania - przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) oraz serwis Profeo.pl. dla ponad 70. pracujących użytkowników biznesowych portali najważniejszym powodem korzystania z takich serwisów jest chęć zmiany miejsca zatrudnienia.

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.