Zamiast podróżować wybieramy Internet - wyniki badań

Zamiast podróżować wybieramy Internet - wyniki badań06.01.2010 15:53

Prawie 2/3 małych i średnich przedsiębiorstw zrezygnowało w 2009 roku z międzynarodowych podróży biznesowych na rzecz alternatywnych sposobów komunikacji – wynika z niezależnego badania przeprowadzonego na zlecenie Skype’a w ośmiu europejskich krajach, w tym w Polsce.

Głównymi powodami rezygnacji z podróży biznesowych są cięcia budżetowe w przedsiębiorstwach, ograniczenia czasowe, obawy o zanieczyszczanie środowiska a także, co najbardziej zaskakujące, doświadczenia z nieudanych podróży w przeszłości. Aż 40. przedsiębiorców przyznało, że oni sami lub ich pracownicy odbyli niepotrzebną podróż biznesową za granicę.

Obecnie jedno na cztery małe i średnie przedsiębiorstwa komunikuje się codziennie z zagranicznymi partnerami. W jaki sposób? Najczęściej wybieraną przez ankietowanych alternatywą dla spotkań osobistych jest Skype (49. badanych). Kolejne na liście są wiadomości tekstowe (47%), telekonferencje (40%) i wideokonferencje (32%). Wśród polskich przedsiębiorstw także najpopularniejszy jest Skype. Korzysta z niego aż 66% firm objętych badaniem. Wszystko wskazuje więc na to, że “wideokomunikacja” jest zdecydowanym zwycięzcą w walce z cięciem kosztów na wyjazdy służbowe – już 48% przedsiębiorstw korzysta z niej zamiast podróży.

Według badanych najbardziej efektywnym narzędziem komunikacji w biznesie jest e-mail, a największymi entuzjastami elektronicznej poczty są Polacy (84%). Rosjanie wolą wideorozmowy (50%) i Skype’a (73%). Z kolei Turcy najczęściej wybierają komunikację poprzez sieci społecznościowe (23%). Najbardziej tradycyjni wydają się być Niemcy –. 65% uważa rozmowy głosowe za najskuteczniejsze narzędzie komunikacji.

Najbardziej efektywne narzędzia komunikacyjne (dane dla Polski):

E-mail 84%
Skype 60%
Wideorozmowy 50%
Rozmowy głosowe 38%
Wiadomości tekstowe 35%
Sieci społecznościowe 5%
Inne 4%

A czego w prowadzeniu biznesu na odległość przedsiębiorcy nie lubią? Dla 42. badanych najbardziej uprzykrzająca jest różnica w strefach czasowych. Francuzom, Włochom i Turkom przeszkadzają nudne rozmowy konferencyjne, zaś dla Polaków i Niemców nie ma bardziej irytującej rzeczy, niż spóźniona reakcja w odpowiadaniu na e-maile.

Co najbardziej przeszkadza w prowadzeniu biznesu na odległość? (dane dla Polski)

Opóźnienia w odpowiadaniu na e-maile 61%
Brak zdjęcia osoby, z którą się komunikujemy 38%
Różnica w strefach czasowych 37%
Nudne rozmowy konferencyjne 15%
Żadne z powyższych 10%
Inne 1%

  1. badanych przedsiębiorców przyznało się do popełnienia faux pas w trakcie komunikacji z międzynarodowymi klientami, dostawcami bądź kolegami. Najwięcej “wpadek” zaliczyli Hiszpanie (11%) i Brytyjczycy (9%). 93% Polaków twierdzi, że nigdy nie popełniło zawodowej gafy. Lepsi od naszych rodaków są tylko Rosjanie (100%).

“W czasach cięcia kosztów na podróże służbowe, przedsiębiorstwa szukają nowych sposobów komunikacji i współpracy. Gdy brakuje regularnych spotkań osobistych, narzędzia umożliwiające budowanie i utrwalanie biznesowych relacji, jednocześnie zaoszczędzające czas i pieniądze, są kluczowym rozwiązaniem. Nie jest więc niespodzianką błyskawicznie rosnąca popularność wideokomunikacji poprzez internet” – mówi Stefan Oberg, wiceprezes Skype for Business. “Jedyny minus komunikacji audio i wideo poprzez internet to łatwość popełnienia faux pas. Zapominanie o wyciszeniu mikrofonu czy wyłączeniu kamery internetowej podczas pracy z domu w pidżamie to powszechne gafy, których wszyscy wolelibyśmy uniknąć!”

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.