Zamelduj się online. Podpowiadamy, jak to zrobić

Zamelduj się online. Podpowiadamy, jak to zrobić23.03.2021 17:41
Urząd w jednym z polskich miast
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski

Warto pamiętać, że każda osoba mieszkająca w Polsce (również cudzoziemcy) ma obowiązek meldunkowy. Na szczęście załatwienie formalności jest bardzo proste i wszystko można załatwić online. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Kogo dotyczy obowiązek meldunkowy?

Obowiązek meldunkowy obowiązuje wszystkie osoby zamieszkujące Polskę - dotyczy to zarówno obywateli (w tym nieletnich), jak i cudzoziemców. Obowiązek meldunkowy polega na:

  • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
  • wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
  • zgłoszeniu wyjazdu za granicę;
  • zgłoszeniu powrotu z wyjazdu z zagranicy.

Należy pamiętać, że za obowiązek meldunkowy leży po stronie rodziców i opiekunów osób małoletnich oraz osób, które nie mają pełnej zdolności do czynności prawnej (osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnione).

Wszystkie wnioski dotyczące zameldowania, wymeldowania, wyjazdu lub powrotu z zagranicy możemy złożyć osobiście w urzędzie (lub przez pełnomocnika) lub przez internet.

Szybki e-meldunek

E-meldunek to zdecydowanie szybszy sposób na załatwienie wszystkich formalności meldunkowych. Jednak do zameldowania się przez internet konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego (PZ). Jeśli jeszcze go nie macie, zapoznajcie się z naszym poradnikiem, jak założyć Profil Zaufany

Jeśli dodatkowo jesteście właścicielami nieruchomości, w której chcecie się zameldować, konieczne będzie dostarczenie w wersji elektronicznej jednego z dokumentów:

  • umowy cywilnoprawnej (np. umowy najmu); 
  • odpisu z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej;
  • decyzji administracyjnej; orzeczenia sądu. 

Osoby niebędące właścicielami mieszkania, potrzebują z kolei:

  • oświadczenia właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzającego pobyt w lokalu;
  • dokumentu, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.

Po skompletowaniu wszystkich dokumentów oraz założeniu PZ możemy zacząć składać wniosek o meldunek online. W tym celu należy wejść na stronę Gov.pl i postępować zgodnie z instrukcją:

  • wybrać usługę "Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące";
  • kliknąć przycisk "Zamelduj się" i zalogować się Profilem Zaufanym;
  • wybrać rodzaj pobytu, na jaki chcesz się zameldować;
  • w kolejnym kroku dołączamy potrzebne dokumenty;
  • wypełniamy wniosek koniecznymi danymi osobowymi i adresem zameldowania;
  • jeśli wszystkie dane są poprawne, należy zatwierdzić wniosek - potwierdzenie jego złożenia jest przesyłane na skrzynkę na koncie Mój GOV. 

Warto pamiętać, że składając wniosek o zameldowanie na pobyt stały, możemy od razu również wymeldować się z poprzedniego miejsca. Dodatkowo na stronie możemy też łatwo sprawdzić, czy jesteśmy gdzieś zameldowani - w tym celu wystarczy podać numer PESEL i potwierdzić dane Profilem Zaufanym. 

- Jeśli poprawnie dołączyliśmy wszystkie potrzebne dokumenty - urzędnik zamelduje nas od razu po otrzymaniu naszego zgłoszenia - mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Jak uzyskać zaświadczenie o zameldowaniu?

Warto wiedzieć również, jak uzyskać zaświadczenie o zameldowaniu. W dowodach osobistych na razie nie ma informacji o meldunku, a wiele instytucji, w tym urzędy i banki często potrzebują takich informacji. 

Na szczęście zaświadczenie można uzyskać zarówno, udając się do urzędu, jak i online. W tym celu wystarczy skorzystać z bezpłatnej e-usługi "Pobierz dokument o zameldowaniu". W tym przypadku również będzie konieczne potwierdzenie tożsamości z pomocą PZ. 

Aby zdobyć zaświadczenie o zameldowaniu ze strony Gov.pl, należy:

  • wybrać e-usługę Pobierz dokument o zameldowaniu;
  • następnie klikamy "Pobierz informację o zameldowaniu" i logujemy się;
  • w kolejnym kroku należy sprawdzić poprawność danych, a jeżeli wszystko się zgadza, możemy wskazać, dla którego adresu chcemy uzyskać zaświadczenie (stały, czasowy lub ich brak);
  • klikamy "Dalej" i zaświadczenie powinno pojawić się w skrzynce na koncie Mój GOV. 

Ważne, by nie drukować otrzymanego dokumentu. Wydrukowana informacja nie będzie już dokumentem. Dokumentem jest tylko w pobranej wersji elektronicznej. 

- Dokument otrzymamy na swoją skrzynkę niezwłocznie. W wyjątkowych sytuacjach może to zająć do 10 minut – mówi minister Marek Zagórski. - Przed pobraniem informacji warto się upewnić, czy urząd lub instytucja, które jej od nas wymagają - przyjmują dokumenty elektroniczne. Jeśli tak - dokument o zameldowaniu możemy wysłać im np. mailem - dodaje. 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.