YouTube szykuje wielkie zmiany - zniknie masa bezpłatnej muzyki

YouTube szykuje wielkie zmiany - zniknie masa bezpłatnej muzyki18.06.2014 08:31
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

O tym, że YouTube planuje uruchomić własną, płatną usługę muzyczną, słyszymy już od dłuższego czasu. W sumie wydaje się, że jest to niezły pomysł. Niestety diabeł tkwi w szczegółach. A te, jak się wydaje, nie są krzepiące. Zwłaszcza dla niezależnych muzyków, którzy mogą z tej okazji zostać usunięci z YouTube’a. Tego darmowego.

Cyfrowa anihilacja grozi między innymi utworom takich gwiazd, jak Adele, Jack White czy Arctic Monkeys. I to już niebawem. Powód? Pieniądze.

W ramach przygotowań do uruchomienia swojej płatnej usługi muzycznej, YouTube podpisało korzystne umowy licencyjne z trzema największymi graczami na rynku muzycznym - Universal Music Group, Warner Music Group oraz z Sony Music Entertainment. Jednocześnie należąca do Google firma przedstawiła niezależnym wydawcom warunki, na które, według World Independent Network (WIN), stowarzyszenia reprezentującego ich interesy, absolutnie nie mogą się zgodzić.

Jeśli niezależne wytwórnie nie przystaną na warunki YouTube’a, utwory reprezentowanych przez nie muzyków zostaną zablokowane, by „zapewnić, że wszystkie treści na platformie odpowiadają nowym warunkom umowy”. Co niezwykle istotne, nie chodzi tu tylko o przyszłą płatną usługę, ale także o darmową część serwisu. W gruncie rzeczy więc YouTube, z pozycji monopolisty, mówi niezależnym artystom, że albo są z nimi, albo znikają z ich serwerów.

WIN złożyło już co prawda skargę na takie praktyki negocjacyjne do Komisji Europejskiej, ale raczej nie doczeka się reakcji przed wprowadzeniem zmian. A te, według źródeł _ Financial Timesa _, mają nastąpić „na dniach”, ponieważ YouTube chce zamknąć sprawę przed rozpoczęciem wewnętrznych testów swojej płatnej usługi.

Co prawda YouTube twierdzi, że już teraz nowe warunki obejmują 90 procent przemysłu muzycznego, ale według szacunków, które przywołuje The Guardian, do niezależnych wytwórni należy aż 32,6 procent rynku muzycznego.

- Popełnili oni prosty, ale katastrofalny w skutkach błąd – źle odczytali rynek - twierdzi Alison Wenham, szefowa WIN. - Staraliśmy się przekonać YouTube, i nadal będziemy to robić, że niezależna muzyka jest bardzo istotnym elementem każdej usługi streamingowej i dlatego powinna być wyceniana odpowiednio. Fani oczekują usługi, która zapewni im pełny asortyment muzyczny. Firmy takie jak Spotify czy Deezer doskonale to rozumieją, a niezależny sektor muzyczny ma z nimi doskonałe relacje.

Nowa usługa YouTube’a ma dawać użytkownikom możliwość uiszczenia opłaty abonamentowej, co pozwoli im na oglądanie zamieszczanych w serwisie treści bez reklam. _ Financial Times _ podał również, że Google planuje wprowadzenie możliwości oglądania treści nawet w przypadku braku połączenia z internetem. Płacący użytkownicy dostaną więc zapewne jakiegoś rodzaju możliwość ściągania materiałów na dysk. Wszystkie te informacje mogą się okazać bardzo pozytywne dla tych, którzy zdecydują się na płacenie, szkoda tylko, że gigant patrzy na wszystko z pozycji monopolisty, dogadując się w tej sprawie tylko z największymi wytwórniami i konstruując pod nie nowe warunki.

Z drugiej strony firma próbuje coraz mocniej forsować swoją własną usługę muzyczną Google Play Music (pod koniec maja weszła ona również do Polski. Szeroka dostępność utworów muzycznych na YouTubie może jej być więc zwyczajnie nie na rękę. Albo przynajmniej nie być priorytetem.

Polecamy na stronach Ginzet.pl: Google wejdzie w spółkę z Virgin Galactic?

Źródło artykułu:Giznet.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.