YouTube: ponad miliard wideoklipów dziennie

YouTube: ponad miliard wideoklipów dziennie12.10.2009 15:16
Źródło zdjęć: © YouTube.com

Portal wideo YouTube przekroczył granicę miliarda wyświetlanych filmów wideo dziennie. Ogłosił to Chad Hurley, jeden z założycieli i obecnie dyrektor generalny YouTube'a, w oficjalnym blogu firmy. Kiedy portal został przejęty przez Google'a trzy lata temu, w ciągu dnia wyświetlane było około 100 milionów klipów wideo, a 65 000 nowych było umieszczane na serwerach. Według Hurleya kluczem do sukcesu firmy są trzy podstawowe punkty: prędkość, z jaką filmy są dostarczane do użytkownika, kultura klipu wideo, która stała się już zjawiskiem powszechnym, i otwarta platforma wraz z wynikającymi z tego możliwościami.

W ciągu minionych trzech lat twórcy YouTube'a konsekwentnie rozwijali serwis. W tym czasie wprowadzone zostały filmy wideo w HD, ilość miejsca przeznaczonego dla jednego filmu została zwiększona, istnieje teraz specjalny interfejs do odtwarzania klipów na telewizorach, a poza tym YouTube obsługuje sekwencje wideo w 3D.

Pierwszy film, który w ogóle pojawił się na YouTubie ("Me at the zoo") został zamieszczony 2. kwietnia 2005 roku przez Jaweda Karima, jednego z trzech założycieli wideoportalu. W artykułach o YouTubie Karim oprócz Chada Hurleya i Steve'a Chena odgrywa marginalną rolę – mimo że według własnych wyobrażeń to on swego czasu wpadł na pomysł stworzenia serwisu. Hurley i Chen, którzy przed trzema laty ogłosili przejęcie portalu przez Google'a w klipie wideo zamieszczonym na YouTubie, twierdzą z kolei, że na pomysł założenia platformy wpadli, kręcąc wideo podczas kolacji. W wywiadzie udzielonym gazecie "New York Post" stwierdzili z kolei, że pierwotnie mieli jedynie zamiar stworzyć odpowiednik wideo dla serwisu Hot or Not. W rzeczy samej w jednej z pierwszych wersji YouTube'a użytkownicy mogli podawać swój wiek i płeć oraz wyszukiwać innych użytkowników na podstawie ich wieku i płci.

W procesie o rzekome naruszenia praw autorskich, w którym koncern medialny Viacom domaga się odszkodowania w wysokości 1 miliarda dolarów, prezes Google'a Eric Schmidt cytowany przez media amerykańskie stwierdził, że ówcześnie jego firma zaoferowała za YouTube'a o 150 procent więcej, niż spółka była warta. Koncern internetowy chciał mieć gwarancję, że serwis nie trafi w ręce konkurentów. Koniec końców koncern Google zapłacił za YouTube'a 1,65 miliarda dolarów.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.