YouTube ma już 10 lat! Czemu tak szybko zyskał popularność?

YouTube ma już 10 lat! Czemu tak szybko zyskał popularność?18.02.2015 16:18
Źródło zdjęć: © YouTube.com/YouTube

Sami pewnie nie pamiętacie w jaki sposób trafiliście po raz pierwszy na YouTube. Kiedy to się stało i dlaczego? Chyba nikt nie potrafi odpowiedzieć sobie na to pytanie. Pewnie szukaliście jakiegoś teledysku czy prezentacji, wywiadu albo zwyczajnie przypadkowo gdzieś kliknęliście i… od tamtego klika jesteście związani z tym serwisem do dzisiaj. YT to alternatywny świat do tego, który znamy z życia codziennego, wypełniony filmami krótszymi czy dłuższymi, z każdego zakątka świata, dotyczącymi wszystkich możliwych dziedzin życia. Stworzyli go nie jego twórcy, ale my – użytkownicy.

YouTube obchodzi swoje dziesiąte urodziny. Dokładnie 14 lutego 2005 została zarejestrowana domena _ YouTube.com _. Serwis założyli byli pracownicy PayPal, Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim i to głównie dzięki nim mamy dostęp do miliardów ciekawych i inspirujących, ale również drastycznych i niestosownych materiałów wideo.

Pierwsze kroki

Pierwszy materiał pojawił się w przestrzeni YT 23 kweitnia 2005. Film _ „Me at the zoo” _przedstawia jednego z założycieli serwisu, Jaweda Karima, stojącego przed klatką ze słoniami i opowiadającego o tym, że…. słonie mają długie trąby. Film trwa 18 sekund, wyświetlony został niemal 18 000 000 razy.

Z tego najpopularniejszego na świecie serwisu, umożliwiającego udostępnianie oraz przeglądanie materiałów wideo, korzystają nie tylko „zwykli użytkownicy”. Swoje konta (kanały) posiadają tam również przeróżne firmy, marki i instytucje, m.in. Samsung, Sony, LG, National Geographic, Discovery, BBC, CNN etc. YouTube to również doskonały sposób komunikacji między reprezentantami urzędów i instytucji lub celebrytami, a użytkownikami serwisu. Nietrudno znaleźć wśród kanałów oficjalne konta urzędów miast, aktorów, zespołów muzycznych…. Dzięki temu jesteśmy na bieżąco ze wszystkim, co nas interesuje. YT to obecnie również „wylęgarnia” kolejnych celebrytów. Niejedna osoba sprzed kamery w prywatnym mieszkaniu trafiła „na salony”.

Według badań firmy Gemius, listopad 2014 dla YouTube to aż 16 mln odwiedzin użytkowników sieci. W całym roku średnio ok. 75% internautów korzystało z YT w ciągu każdego miesiąca. Liczba użytkowników serwisu to ponad miliard osób, a liczba godzin spędzonych na oglądaniu materiałów wideo rośnie rocznie o ok. 50%. Według Google, dziennie na YouTube umieszczanych jest ponad 85 000 filmów, zajmujących ok. 2 400 GB. Co minutę, w serwisie pojawia się aż _ 300 godzin _ materiałów, które możemy odtwarzać na komputerach, smartfonach oraz tabletach.

Google przejął serwis YouTube w 200. roku za kwotę 1.65 miliarda dolarów. Zakupu dokonano po zaprezentowaniu ugód z trzema firmami, w celu uniknięcia ewentualnych konsekwencji związanych z naruszaniem praw autorskich.

Lepszy niż telewizja?

YouTube szybko stał się alternatywą dla tradycyjnej telewizji, głównie wśród młodzieży. Oglądamy to, co chcemy i w momencie, który uznamy za stosowny. W serwisie możemy sami dobierać sobie materiały, które nas interesują, w dowolnej chwili przerwać oglądanie i wrócić do nich później, a dzięki playlistom ulubione teledyski są dostępne pod ręką w każdej chwili. Poznawanie ciekawostek dotyczących każdej dziedziny życia, rozrywka podczas przeglądania kompilacji zabawnych materiałów czy odpoczynek w rytmie spokojnej muzyki to kolejne zalety YouTube’a. Serwis jest również przyjazny artystom. YT w dużej mierze przyczynił się do ograniczenia piractwa, dzięki darmowemu udostępnianiu oficjalnych teledysków np. na łamach kanału ELLO czy VEVO niemal w każdym kraju spośród 75. w których jest dostępny. Dzięki subskrypcjom kanałów VEVO poszczególnych artystów, żadna premiera nowego teledysku nam nie umknie. Polacy otrzymali swoją wersję językową w roku 2007. Jest ona jedną z ponad sześćdziesięciu.

Kariera dzięki YouTube

„_ Sława, pieniądze, wielka kariera ” – tak polska modelka kiedyś określiła świat modelingu. Dokładnie te same słowa można zacytować, kiedy mowa o YouTube. Od kiedy istnieje możliwość monetyzowania swoich filmów dzięki wyświetleniom krótkich reklam (większość z nich można pominąć 5 sekund od rozpoczęcia wyświetlania - kolejny plus na korzyśc YT względem tradycyjnej telewizji), tak zwani „ youtuberzy ” pojawiają się jak grzyby po deszczu zaskarbiając sobie rzesze fanów. Najlepiej świadczą o tym takie wydarzenia jak _ Likes Festival _czy _ Orange Video Fest by LifeTube _, gdzie masa młodych ludzi ma okazję spotkać się ze swoimi „idolami” – w większości kompletnie nierozpoznawalnymi dla starszych przedstawicieli naszego społeczeństwa. Aby stać się dobrze zarabiającym „ youtuberem ” nie trzeba wiele – pomysł i czas. Tak wygląda to choćby w przypadku Sylwestra Wardęgi, którego film „ Mutant Gigant Spider Dog _”. był najczęściej odtwarzanym filmem w roku 2014 na całym świecie (w tej chwili 131 787 759
wyświetleń). Wardęga swoją popularność zyskał dzięki filmom, na których… straszy ludzi lub kpi ze służb porządkowych.

YouTube to oczywiście nie tylko żarty. Paulina Mikuła za pomocą serwisu postanowiła podszlifować wiedzę Polaków na temat naszego ojczystego języka. Na kanale _ Mówiąc Inaczej _możemy dowiedzieć się dlaczego „karfur”. a nie „kerfur”, czemu powinniśmy zamawiać „tortiję”, a nie „tortillę” czy jak zdobyć dziewczynę poprawnym akcentowaniem wyrazu „biblioteka”. Również uświadomicie sobie, dlaczego po powiedzneiu "Poszłem włanczać te światło" (tytuł jednego z odcinków) rozmowa z kimś już nie będzie taka sama. Wszystko to okraszone ogromną dawką dobrego humoru. Pomysłów na własny kanał może być tyle, ilu użytkowników YT. To właśnie dzięki temu serwisowi wiemy na przykład kim jest Radek Kotarski czy Łukasz Jakóbiak, których kariera zaczęła się własnie w tym miejscu.

Dziwne części YouTube'a

Oprócz popularnonaukowych kanałów, istnieją również tak zwane „dziwne części YouTube’a” (_ weird parts of YouTube ). Ten termin rozpowszechnił się globalnie już jakiś czas temu i przeszedł do użytku również w innych kategoriach – weird part of the Internet, weird part of Tumblr . Odnosi się on głównie do tak zwanych „końców internetów”, czyli miejsc, w których tak naprawdę nie wiemy czemu się znaleźliśmy. Są to materiały ekscentryczne, nieodpowiednie i – najczęściej – dziwne i niezrozumiałe. Jest to idealny dowód na to, jak YouTube działa na kreatywność internautów, których twory czasem nigdy nie zostaną zrozumiane, a autorzy zapewne sami nie wiedzą, co i dlaczego zrobili. Innym przykładem dziwnej części YouTube’a są „zwykłe” wycinki z filmów, reportaży czy seriali, które również nasuwają nam na myśl pytanie „ Co to jest i dlaczego to włączyłem? _”. Sam osobiście nie byłem nawet w stanie obejrzeć do końca kompilacji filmów pochodzących właśnie z tej części serwisu.

Rekordowe filmy

Na szczęście nie wszystko jest "dziwne" - niektóre materiały to wręcz ikony. Rekordzistą w liczbie wyświetleń jest koreański raper PSY. Jego singiel „_ Gagnam Style ” obejrzano 2 246 212 938 razy. Tak, to ponad dwa miliardy i z każdą minutą liczba wyświetleń rośnie. Jak artysta sam twierdzi - nie to było celem. Piosenka miała być śmiesznym, ale skocznym utworem łatwo wpadającym w ucho. Tak tez się stało, nie ma więc co się dziwić, że królem YT jest ten koreański artysta. Przed PSY’em numer jeden należał do Justina Biebera i jego „ Baby ”. Obecnie Justin zajmuje drugie miejsce. Jego klip obejrzano 1 137 405 975 razy. Wśród materiałów muzycznych kolejne miejsca zajmują Jennifer Lopez oraz Pitbull z kawałkiem „ On The Floor ”, LMFAO z „ Party Rock Anthem ”, hymn FIFA 2010 „ Waka Waka ” w wykonaniu Shakiry, duet Eminema oraz Rihanny z singlem „ Love The Way You Lie ”, kolejny klip od PSY – „ Gentleman ” oraz popularny (pod wieloma względami) kawałek „ Wrecking Ball Miley Cyrus. W pierwszej
dwudziestce znajdują się również Kary Perry, Carly Rae Jepsen, Macklemore, One Direction czy Adele. Najstarszym klipem, który plasuje się w TOP20 to Lady GaGa i jej „
Bad Romance _”. Teledysk został opublikowany 23.10.2009.

Źródło zdjęć: © (fot. YouTube.com/PSY)
Źródło zdjęć: © (fot. YouTube.com/PSY)

YouTube to również coroczny _ Rewind . Rok w rok serwis podsumowuje ostatnie 365 dni, tworząc zbiorczą, często zabawną kompilację najpopularniejszych, najważniejszych i najbardziej fenomenalnych filmików danego okresu. Niejednokrotnie cała kompilacja utrzymywana była w temacie filmu „ top of the top _”.

Nie tylko śmiech, czasem nawet łzy

Pamiętajmy, że YouTube to nie tylko zabawa, rozrywka i edukacja. Na łamach serwisu można nierzadko natrafić na niestosowne treści, propagujące agresję i nienawiść. Osoby odpowiedzialne za filtrowanie materiałów przyznają, że mają problemy z bieżącą kontrolą treści –. napływa ich najzwyczajniej zbyt dużo. Tak właśnie Google tłumaczył się w sprawie obecności filmów z egzekucji organizacji nazywającej siebie państwem islamskim. Materiały te, w momencie gdy zostaną znalezione, są usuwane z sieci, jednak może to zając pracownikom trochę czasu. Ważnym jest to, abyśmy tego typu treści zgłaszali - jest szansa, że zostaną one szybciej usunięte z serwisu.

YouTube to też pogoń za pieniądzem. Jest to nieuregulowany rynek, a nagła możliwość łatwego zarobku i dramatyczne dążenie do największej liczby odsłon mogą wywołać nieprzyjemne konsekwencje. Sami też powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, gdzie leżą granice zdrowego rozsądku. Wyobraźnia, którą pobudza niejeden film jest nieskończona, a nadmierne inspirowanie się głupotami (których na YT jest całe mnóstwo) może prowadzić do tragedii. Nasza ulubiona gwiazda nie zawsze jest ekspertem, opowiadając o używkach, nie każdy wypadając z okna nagle zacznie latać, a podpalenie się to również rany lub śmierć, a nie show.

_ MG / SŁK _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.