Wyjaśniamy, jak zabezpieczyć swój sprzęt przed kradzieżą i jak w razie czego go odzyskać

Wyjaśniamy, jak zabezpieczyć swój sprzęt przed kradzieżą i jak w razie czego go odzyskać26.06.2018 15:29
Źródło zdjęć: © WP.PL

Wakacje to czas wypoczynku i beztroski. Dlatego to szansa dla złodziei, by ukraść nasze telefony, aparaty fotograficzne czy laptopy, które mamy przy sobie. Podpowiadamy, jak się chronić w ramach akcji #WPnaLato.

Nie wiesz, czy telefon wypadł na plaży, został zostawiony w restauracji, a może ktoś go ukradł? Najpierw trzeba spróbować go namierzyć. W przypadku urządzeń z dostępem do internetu nie jest to duży problem. Sprzęty z Androidem pozwalają się odszukać dzięki funkcji "znajdź telefon". Google pokazuje obecną lokalizację, jeśli telefon nadal ma połączenie z siecią. Przedstawia też ostatnie znane miejsce pobytu. Jeżeli jest w pobliżu, a nie wiemy gdzie, możemy zadzwonić na telefon - włączy się wówczas dźwięk, który pozwoli go odnaleźć. W przypadku, gdybyśmy spodziewali się kradzieży, Google pozwala na odległość zablokować urządzenie, wylogować się i skasować prywatne dane. Żeby jednak dało się to wszystko wykonać, smartfon musi mieć włączoną usługę "Znajdź moje urządzenie" oraz lokalizację.

Podobnie działa usługa "Znajdź mój iPhone":

"Usługa Znajdź mój iPhone ułatwia odnalezienie urządzenia firmy Apple i zabezpiecza je na wypadek zgubienia lub kradzieży. Wystarczy zalogować się w usłudze iCloud.com lub aplikacji Znajdź mój iPhone, aby odszukać utracone urządzenie na mapie, odtworzyć dźwięk ułatwiający jego znalezienie, użyć trybu Utracony do zlokalizowania i śledzenia urządzenia albo zdalnie wymazać wszystkie dane osobowe" - czytamy na stronie Apple.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Jak przypomina Niebezpiecznik, w iPhonie znajdziemy też funkcję, dzięki której po pięciokrotnym wciśnięciu guzika “sleep”, telefonu nie będzie się dało odblokować za pomocą biometrii, czyli twarzy lub kciuka. Nawet, gdyby potencjalny złodziej próbował zrobić to “siłowo”, wykręcając rękę i przyciskając dłoń do ekranu. A gdy będziemy przewidywali, że nadchodzi zagrożenie, przyda się również aktywacja funkcji "Dostęp nadzorowany". To tymczasowe ograniczenie urządzenia z systemem iOS do jednej aplikacji - a więc gdy ktoś wyrwie nam sprzęt, będzie miał dostęp wyłącznie do jednego, aktualnie włączonego programu.

Zrób zdjęcie złodziejowi

Jedną z ciekawszych funkcji nowych telefonów jest możliwość zrobienia zdjęcia złodziejowi. Jak przypominał analityk zagrożeń z firmy ESET, Kamil Sadkowski, taka opcja już nieraz pozwalała namierzać przestępców:

"Dwa lata temu policjanci zatrzymali 24-latka z Krosna Odrzańskiego, który ukradł telefon i został namierzony dzięki aplikacji, która przesyłała wszystkie nowe wykonane zdjęcia na adres mailowy prawowitego właściciela telefonu. Podobny przypadek miał miejsce rok temu w Poznaniu, gdzie mężczyzna zrabował samochód, przywłaszczając sobie tablet. W trakcie prób złamania kodu PIN urządzenie przesłało fotografię złodzieja, którą właściciel telefonu przekazał policji".

Z podobnej funkcji może korzystać niemal każdy użytkowników inteligentnego telefonu. Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniego programu. W przypadku Mateusza Żołyniaka z WP Komórkomania był to rozbudowany Bitdefender Mobile Security & Antivirus, który można znaleźć w App Store, jak i Google Play. Po odpowiedniej konfiguracji, którą serwis WP Komórkomania opisał, program automatycznie będzie robił zdjęcia złodziejowi, który próbuje odblokować urządzenie i źle wpisze kod PIN.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Moduł antykradzieżowy w aplikacji Bitdefender

Takich programów, nawet darmowych, jest dużo więcej. Jakie mają jeszcze funkcje?

  • automatyczne wysyłanie wiadomości, gdy zostanie zmieniona kart SIM;
  • opcja śledzenia lokalizacji skradzionego/zgubionego telefonu;
  • zablokowanie dostępu do wybranych aplikacji (np. galerii zdjęć);
  • ukrywanie wybranych aplikacji (nie są widoczne na ekranie głównym);
  • zdalne usuwanie wybranych treści lub czyszczenie pamięci telefonu;
  • uruchomienie głośnego alarmu po kilku nieudanych próbach odblokowania;
  • wyświetlanie informacji o skradzionym urządzeniu na ekranie blokady

Zaszyfruj swoje dane

Boimy się kradzieży urządzeń nie tylko dlatego, że są drogie i ich stratę byśmy odczuli finansowo. Ważne są dane, które przechowujemy w pamięci. Dlatego warto korzystać z opcji ich szyfrowania. Jak przypomina Google, szyfrowanie pozwala przechowywać dane w takiej formie, by odczytanie ich było możliwe tylko po odblokowaniu telefonu lub tabletu. Odblokowanie zaszyfrowanego urządzenia odszyfrowuje dane. Dzięki szyfrowaniu, dane są zabezpieczone w przypadku kradzieży urządzenia. Są to m.in. e-maile, SMS-y, kontakty, dane konta Google, dane aplikacji, zdjęcia, multimedia i pobrane pliki.

Sporo nowych urządzeń domyślnie szyfruje dane. Sprawdzimy to w ustawieniach związanych albo z lokalizacją, albo blokadą telefonu i zabezpieczeniami. Również antywirusy pozwalają na szyfrowanie plików.

Jak chronić aparat przed kradzieżą?

Swego czasu popularna była porada podróżnika Wojciecha Cejrowskiego, który sugerował, by oblepiać aparat taśmami - wtedy sugerowalibyśmy złodziejom, że to zniszczony, stary i niezbyt atrakcyjny model. W mniej radykalnej wersji zaleca się zaklejanie logo, żeby przestępcy nie wiedzieli, z jaką marką mają do czynienia. Marcin Watemborski z WP Fotoblogia twierdził jednak, że to niewiele da, bo specjaliści i tak wychwycą model - bo po prostu znają się na swojej robocie. Co robić zamiast szpecenia urządzenia?

"Po prostu nie obnoście się z aparatami ani drogimi obiektywami nie wiadomo jak, miejcie na nie oko i nie zostawiajcie ich bez opieki. Najlepiej mieć rzeczy przy sobie — w plecaku lub torbie. To, w czym przechowujecie akcesoria, również ma znaczenie - na rynku jest dostępnych coraz więcej plecaków, które w ogóle nie przypominają tych fotograficznych i nie przyciągają uwagi" - pisał Marcin.

I jest to uniwersalna rada dla każdego, kto zabiera ze sobą w podróż sprzęt.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.