“Wygram dla mamy wyjazd do SPA”. Facebookowe oszustwo na troskliwą córkę

“Wygram dla mamy wyjazd do SPA”. Facebookowe oszustwo na troskliwą córkę21.03.2017 10:15
Źródło zdjęć: © 123RF.COM | nyul

Oszust próbuje zmiękczyć nasze serca i “wciela” się w córkę, które chce zrobić mamie niespodziankę. Na ten numer łatwo się nabrać, dlatego ostrzegamy przed nowym internetowym przekrętem.

Tym razem oszuści przejmują facebookowe konta dziewczyn - choć niewykluczone, że również chłopcy mogą paść ofiarą przekrętu - i wysyłają wiadomości do znajomych. W treści czytamy, że dziewczynka bierze udział w konkursie, w którym do wygrania jest wyjazd do SPA. To ma być niespodzianka dla mamy, której odpoczynek przecież się należy - zmiękcza nasze serca oszust. I prosi o wysłanie SMS-a na podany numer, by mama miała większe szanse na wygraną.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Rzecz jasna żadnego konkursu nie ma, a wysyłając SMS-a możemy narazić się na utratę pieniędzy. To kolejne oszustwo z SMS-ami Premium, które uruchamiają płatne usługi.

Przejmowanie kont facebookowych i pisanie do znajomych ofiar to niestety plaga. Portal Zaufana Trzecia Strona opisywał niedawno przykład innego działającego oszusta, który po kradzieży konta wysyłał wiadomości do znajomych. Prosił w nich o kupno drogich kart podarunkowych, wysyłając link do aukcji, która zaraz po dokonaniu transakcji wysyłała kody na podane konto - rzecz jasna należące do twórcy przekrętu, choć przypominające adres ofiary (“adres email podany w rozmowie różni się tylko jedną literą od prawdziwego adresu koleżanki, na który zarejestrowane jest jej konto Facebooka”).

Cyberprzestępca, podając się za koleżankę, nie mógł nie wzbudzić zaufania. Skoro ktoś, kogo znamy, prosi nas o przysługę - a my wiemy, że może oddać nam pieniądze - to automatycznie się godzimy. Błąd, który oszuści bardzo często wykorzystują, udając naszych znajomych lub członków rodziny.

Czasami to jednak oszuści popełniają proste błędy. Tak było w opisywanej przez nas sytuacji. - Ten, kto włamał się na mój profil, zaczął wysyłać wiadomości do moich znajomych z prośbą o przelew na wskazane konto - mówiła w rozmowie z WP poszkodowana. Na szczęście zrobił to na tyle nieudolnie, że znajomi od razu zorientowali się, że Agnieszka (imię ofiary) nie pisze w tym stylu. Wystarczyły nietypowe słówka, by zapaliła się lampka ostrzegawcza.

Niestety nie zawsze oszust będzie tak pewny siebie i nieostrożny. Inni, zachowując neutralność, nie wzbudzą podejrzeń. Jak się przed tym bronić? Jeżeli ktoś z naszych znajomych prosi nas o przelew lub kupno czegoś z podanej w linku strony, od razu zweryfikujmy to. Zadzwońmy do znajomego lub zapytajmy o szczegóły, które pozwolą rozpoznać, czy to na pewno osoba, którą znamy. Być może nasz znajomy padł ofiarą oszustwa i ktoś jego konto na Facebooku przejął. Dlatego nie warto mieć stuprocentowego zaufania - nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie.

Polecamy nasz poradnik, który wyjaśnia, co należy zrobić, gdy konto zostanie przejęte. Przy okazji przypominamy inne popularne facebookowe oszustwa, na które trzeba uważać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.