Wszystkie radia do wymiany? Przecież to bez sensu!

Wszystkie radia do wymiany? Przecież to bez sensu!10.10.2013 09:11
Źródło zdjęć: © Robert M. Rostin / Wikimedia Commons / CC

Z doświadczeń krajów europejskich wynika, że koszty cyfryzacji radia
przewyższają korzyści - alarmował na sejmowej komisji szef Grupy RMF Kazimierz Gródek.
Polskie Radio rozpoczęło nadawanie cyfrowe 1 października.

Tego procesu nie podjęły rozgłośnie komercyjne, które obawiają się kosztów związanych z podwójnym nadawaniem - analogowym i cyfrowym. Termin wyłączenia sygnału analogowego nie został w Polsce ustalony. Odbieranie radia cyfrowego wiąże się z zakupem nowego radioodbiornika.

Na posiedzeniu sejmowej komisji administracji i cyfryzacji szef RMF w imieniu nadawców komercyjnych mówił o negatywnych - jego zdaniem - doświadczeniach cyfryzacji w innych krajach europejskich. "Radiofonia cyfrowa jest tam dziś realizowana wyłącznie dlatego, że politycy, regulatorzy są zakładnikami zmarnowanych pieniędzy" - osądził szef RMF.

"BBC rozpoczęło stałą emisję cyfrową w 199. r. Po 18 latach nadawania cyfrowego tylko 45 proc. Brytyjczyków ma dostęp do co najmniej jednego radioodbiornika cyfrowego. Przy wydatkowaniu ogromnych pieniędzy publicznych na promocję cyfrowego radia w 2012 i pierwszym półroczu 2013 r. w Wielkiej Brytanii sprzedano prawie 2 mln radioodbiorników cyfrowych i prawie 4 mln radioodbiorników analogowych" - mówił Gródek.

Z kolei w Niemczech, według niego, na proces cyfryzacji radia do 200. r. wydano 187 mln euro, tymczasem na ok. 140 mln odbiorników funkcjonujących w Niemczech obecnie jedynie 2,5 mln odbiera sygnał cyfrowy. Sugerował, że za niewielką popularnością cyfrowego radia może stać przeświadczenie, że niedługo radio będzie wyłącznie odbierane internecie.

Podkreślił, że nadawcy komercyjni nie chcą ponosić kosztów podwójnego nadawania - cyfrowego i analogowego. "Jeśli, na co nie liczymy, państwo zdecyduje się finansować koszt nadawania przez nadawców komercyjnych, to my też będziemy robić radio cyfrowe" - zaznaczył Gródek.

Cyfryzacji radia bronili przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak oraz prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski.

Według Siezieniewskiego dzięki cyfryzacji wszystkie stacje nadawcy publicznego osiągną zasięg ogólnopolski. Obecnie tylko sygnały programu pierwszego i trzeciego docierają do wszystkich, nie ma przy tym możliwości zwiększenia zasięgu, ponieważ częstotliwości analogowe są wyczerpane.

Szef Polskiego Radia podkreślił, że rozgłośnie niemieckie nadają w systemie cyfrowym dopiero dwa lata, więc trudno jest przesądzać o sukcesie lub porażce cyfryzacji radia w Niemczech. Według niego w 201. r. sprzedano 600 tys. radioodbiorników cyfrowych, a w 2012 r. - ponad 2 mln. "Ten proces rozwija się coraz bardziej dynamicznie" - ocenił Siezieniewski.

W opinii szefa KRRiT do zalet radia cyfrowego należy to, że jest ono nieodpłatne, tanie, zapewnia słuchaczom anonimowość i daje możliwość zwiększenia liczby programów. Według niego koszt rocznego nadawania w systemie analogowym to prawie 7. mln zł, nadawania cyfrowego - prawie 26 mln zł.

"To nie jest tak, że radio analogowe zniknie i przejdzie do internetu. Radio jest wielopłaszczyznowe, może nadawać w internecie, jak i cyfrowo. W tym kierunku zmierza także telewizja" - tłumaczył Dworak.

Poseł PiS Elżbieta Kruk przypomniała badania TNS OBOP ze stycznia 201. r., z których wynika, że ponad 60 proc. Polaków nie jest zainteresowanych zakupem sprzętu do odbioru radia cyfrowego.

Poseł zgłosiła wniosek formalny, aby komisja administracji i cyfryzacji wystąpiła z wnioskiem do NIK o zlecenie kontroli celowości procesu cyfryzacji. Nad wnioskiem nie głosowano, ponieważ na posiedzeniu nie było wymaganej liczby posłów.

Radioodbiorników analogowych nie można przystosować do odbioru sygnału cyfrowego, aby więc korzystać z cyfrowego radia należy wymienić odbiornik.

Posiadacze radioodbiorników działających w systemie DAB Plus mogą już odbierać Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę i Polskie Radio dla Zagranicy oraz nadające dotychczas wyłącznie w internecie PR 24 i nowe Radio Rytm. Słuchacze w Warszawie i okolicach mogą słuchać również Radia dla Ciebie, mieszkańcy aglomeracji katowickiej odbierają drogą cyfrową także program rozgłośni katowickiej Polskiego Radia.

Źródło: PAP, SW, WP.PL

-/sw/sw

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.