Wojsko poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego

Wojsko poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego20.05.2013 14:30
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Wojskowe techniki radarowe oraz rozwiązania ułatwiające skupienie uwagi pilotów samolotów mogą być wykorzystane do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Z okazji obchodzonego w piątek Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego odbyła się w Sejmie XIV konferencja okrągłego stołu "Polska w drodze do Społeczeństwa Informacyjnego". Motywem przewodnim obchodów jest idea wykorzystania technik informacyjno-komunikacyjnych na rzecz wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zdaniem ekspertów coraz istotniejszym problemem jest skupienie uwagi kierowcy na prowadzeniu pojazdu. Uwagę kierowcy może rozpraszać konieczność kontrolowania różnego rodzaju wskaźników na desce rozdzielczej, uważne śledzenie tego, co dzieje się na drodze, co nie jest łatwe w momencie, kiedy korzysta on z nawigacji GPS. Jarosław Sulkowski z Instytutu Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie podkreśla, że kierowcom z pomocą w skupieniu uwagi mogą przyjść rozwiązania, które wykorzystuje się przy organizacji pracy pilotów w kokpicie samolotu. "Chodzi o takie rozmieszczenia przyrządów, które najmniej rozprasza uwagę pilotów" - powiedział Sulkowski.

Kierowca mógłby mieć na przedniej szybie samochodu na wprost swojego wzroku zainstalowany specjalny wyświetlacz, na którym pojawiałyby się informacje o prędkości samochodu, kierunku jazdy, czy zaplanowanej trasie. "Wszystko odbywałoby się tak, że kierowca nie musiałby odrywać wzroku od drogi. Zamiast wyświetlacza można też zastosować specjalne okulary" - powiedział Sulkowski. Dodał, że wymienione rozwiązania można wprowadzić do samochodów w ciągu dwóch lat, jeśli tylko zdecydowaliby się na to producenci.

Eksperci z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych opracowali także specjalny guzik alarmowy, który może być instalowany w samochodach. Tzw. e-guzik po naciśnięciu przez kierowcę wysyłałby informacje do służb ratunkowych dotyczące miejsca, gdzie doszło do wypadku, jakie są uszkodzenia samochodu itp. "Możliwe jest także takie rozwiązanie, przy którym rezygnujemy z guzika i dzięki zastosowanym systemom informatycznym w samochodzie taka informacja byłaby wysyłana automatycznie" - dodał.

Andrzej Wilk prezes Sekcji Technik Informacyjnych Stowarzyszenia Elektryków Polskich uważa, że do poprawiania bezpieczeństwa ruchu drogowego można wykorzystać techniki radarowe stosowane przez wojsko. "Techniki radarowe można by wykorzystać do kontrolowania prędkości, z jaką poruszają się kierowcy. Polegałoby to na tym, że jeśli kierowca przekroczy nieznacznie dozwoloną prędkość obowiązującą w danym obszarze miasta, to na najbliższym skrzyżowaniu lub światłach musiałby się zatrzymać, bo zaświeciłoby mu się czerwone światło" - powiedział Wilk. Dodał, że nie chodzi tu o rezygnację z zatrzymywania kierowców, którzy ewidentnie łamią przepisy, np. przejeżdżając na czerwonym świetle, czy przekraczając radykalnie prędkość, tylko o wymuszenie na kierowcach prowadzenia samochodów z dozwoloną prędkością.

Kolejne zastosowanie - które wymienił Wilk - to sterowanie natężeniem ruchu drogowego. Czyli wprowadzenie tzw. zielonej fali w ruchu drogowym (zielona fala polega na skoordynowaniu działania miejskich sygnalizacji świetlnych w taki sposób, aby kierowca mógł pokonać kilka skrzyżowań bez postoju na czerwonym świetle - PAP.). Wilk dodał, że wprowadzenie zielonej fali mogłoby dotyczyć kluczowych dróg w danym mieście. "Można by rano stosować zieloną falę na trasach wjazdowych do miasta a popołudniu na drogach wyjazdowych z miasta" - podkreślił Wilk.

Techniki informatyczne można także wykorzystać do kontrolowania stanu zdrowia kierowcy. "Osoba chora na cukrzycę mogłaby być wyposażona w urządzenie opracowane w Przemysłowym Instytucie Telekomunikacji odczytujące poziom cukru w krwi. W chwili, gdy ten poziom spada, co może grozić zasłabnięciem, kierowca otrzymywałby informacje, że powinien się zatrzymać i wziąć odpowiednią dawkę insuliny " - podkreślił Wilk. Ekspert dodał, że podobne urządzanie można by wykorzystać w monitoringu kardiologicznym.

Źródło: PAP, SW, WP.PL

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.