Wiele banków i serwisów nie zapewnia bezpiecznego połączenia dla płatności online

Wiele banków i serwisów nie zapewnia bezpiecznego połączenia dla płatności online28.12.2015 13:01
Źródło zdjęć: © Philippe Ramakers / SXC.cu

33 procent organizacji świadczących usługi finansowe nie oferuje klientom bezpiecznego kanału dla wszystkich płatności online, mimo że 62 procent firm z tej branży zauważyło znaczny wzrost liczby klientów dokonujących elektronicznych transakcji finansowych, a dokładnie połowa uważa, że zwiększa się ilość oszustw finansowych online - wynika z badania B2B i Kaspersky Lab. W czym problem?

Badanie zostało przeprowadzone w 201. r. i objęło ponad 5500 przedstawicieli firm, w tym 131 przedstawicieli banków i serwisów płatniczych z 26 państw. Ustalono, że wiele banków i firm z branży płatności ma problemy z pełnym zabezpieczeniem siebie i swoich klientów przed oszustwami finansowymi, podczas gdy klienci wykorzystują coraz szerszy zestaw urządzeń, dokonując coraz większej liczby transakcji finansowych online.

Dwie trzecie (6. proc.) respondentów twierdzi, że klienci w coraz większym stopniu wykorzystują różne urządzenia w celu dokonywania płatności online. Niestety, połowa (dokładnie 53 proc.) organizacji finansowych stosuje tzw. uwierzytelnienie dwuskładnikowe, a tylko 50 proc. wprowadziło wyspecjalizowane rozwiązanie zapewniające ochronę przed oszustwami w czasie rzeczywistym – mimo że według niemal jednej czwartej (22 proc.) badanych jest to najbardziej skuteczna forma ochrony. Mniej niż połowa badanych (42 proc.) rozszerza takie rozwiązanie na urządzenia klientów, a tylko 67 proc. stosuje bezpieczne połączenie dla wszystkich płatności online.

Ponadto, 48 proc. respondentów przyznaje, że stosuje jedynie łagodzenie ryzyka zamiast usuwać je całkowicie, z kolei 29 proc. twierdzi, że taniej jest reagować na oszustwa finansowe online na bieżąco, niż próbować im zapobiegać.

Z badania jasno wynika, że banki i organizacje z branży płatności postrzegają zarządzanie oszustwami finansowymi online w dzisiejszym wielokanałowym, opartym na internecie środowisku klientów jako trudne. 38 proc. organizacji, z którymi rozmawiano, przyznaje, że coraz trudniej jest odróżnić prawdziwą transakcję od oszukańczej. Niepokoi również fakt, że jeden na trzech respondentów podsumowuje swoje podejście do ochrony przed oszustwami w ten sposób: _ ‘będziemy zajmować się tym na bieżąco’ _. Jeśli weźmiemy pod uwagę inne badanie Kaspersky Lab, z którego wynika, że w 2014 r. miało miejsce 22 miliony ataków z wykorzystaniem szkodliwego oprogramowania finansowego, których celem było 2,7 mln. klientów na całym świecie, staje się jasne, że zajmowanie się każdym incydentem z osobna nie jest realnym rozwiązaniem na dłuższą metę. Klienci zasługują na coś lepszego, podobnie jak organizacje z branży usług finansowych.

Stwierdzono, że ogólne rozwiązanie bezpieczeństwa internetowego nie jest powszechnie uważane za skuteczną metodę w odniesieniu do dobrze zamaskowanych ataków phishingowych oraz działań cyberprzestępców z użyciem szkodliwego oprogramowania, które mogą prowadzić do oszustw finansowych. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się mniej niż 1. proc. respondentów.

Preferowaną opcją jest rozwiązanie wyspecjalizowane. Może to być np. wszechstronne rozwiązanie bezpieczeństwa przeznaczone do zwalczania oszustw bankowości online. Zapewnia wielowarstwową ochronę bankowości mobilnej oraz elektronicznych transakcji finansowych. Główna platforma składa się z dwóch głównych podsystemów – pierwszy rezyduje w infrastrukturze banku i zapewnia dodatkową warstwę ochrony poprzez analizowanie operacji bankowych na urządzeniach klientów. Drugi podsystem to rozwiązanie przeznaczone dla punktów końcowych, takich jak komputery oraz urządzenia mobilne klientów. Po zainstalowaniu na komputerze z systemem Windows lub OS X programy sprawdzają autentyczność stron internetowych i otwierają je w trybie chronionym, zapewniając ochronę wszystkich danych osobistych przed kradzieżą lub modyfikacją. Uniemożliwiają również załadowanie szkodliwego oprogramowania na komputerze. Można także zdecydować się na rozwiązania, które umożliwiają instytucjom finansowym tworzenie aplikacji zabezpieczonych przed
oszustwami online dla platform Android, iOS oraz Windows Phone.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.