Więcej niż 4K, czyli 8K. Jak kolejny skok rozdzielczości wpłynie na wrażenia widzów?

Więcej niż 4K, czyli 8K. Jak kolejny skok rozdzielczości wpłynie na wrażenia widzów?19.12.2020 15:07
Doskonała jakosć obrazu w zasięgu ręki z telewizorem 4k i 8k
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Partnerem treści jest RTV EURO AGD

Rozdzielczość ekranu to jeden z najważniejszych parametrów podczas wyboru telewizora. Jeszcze kilka lat temu wszyscy chcieliśmy, aby nasze telewizory obsługiwały obraz HD, a dziś standardem jest jego wielokrotność – 4K.

Nic nie wskazuje na to, by ten wyścig miał się w najbliższym czasie zakończyć, co jest zresztą zrozumiałe – bezpośrednio przekłada się on na jakość obrazu i ogólne wrażenia widzów. Dlatego na horyzoncie świta już kolejny kamień milowy, czyli rozdzielczość 8K.

Co znaczy 8K?

Gwoli wyjaśnienia – rozdzielczość cyfrowego sygnału wideo oznacza jego rozmiary w pikselach. Rzecz jasna nie wpływa ona na wielkość fizyczną. W efekcie będziemy mieli do czynienia z dostrzegalną różnicą pomiędzy obrazem o rozdzielczości 1280×720 pikseli a obrazem 3840×2160 pikseli, gdy oglądamy go na tym samym, np. 55-calowym ekranie.

Im wyższa rozdzielczość, tym mniejszy staje się piksel, a to z kolei przekłada się na wrażenia wizualne. Wyświetlany obraz może być po prostu bardziej szczegółowy – mimo że nie zmienia się wielkość ekranu, do zagospodarowania jest znacznie więcej przestrzeni.

Różnica między poszczególnymi typami obrazu jest kolosalna, Źródło zdjęć: © RTV Euro AGD
Różnica między poszczególnymi typami obrazu jest kolosalna
Źródło zdjęć: © RTV Euro AGD

Nic więc dziwnego, że rozdzielczość ekranu jest jednym z najważniejszych czynników podczas wyboru telewizorów. Aktualnie standardem jest wspomniane już 3840×2160 pikseli, czyli znane wszystkim 4K. Jest tu co prawda pewna niekonsekwencja – wszak 4K powinno oznaczać 4 tys. pikseli w poziomie, ale umownie do tej kategorii włącza się także matryce o 3840 pikselach w poziomie.

Wbrew obiegowej opinii 4K nie jest także "cztery razy większe" niż popularny wcześniej standard, czyli FullHD, a zatem 1920×1080 pikseli. Szerokość i wysokość obrazu jest "tylko" dwukrotnie większa, lecz łącznie daje ona czterokrotnie większą liczbę pikseli.

Choć w naszych domach na dobre rozgościły się telewizory 4K, producenci oferują już od pewnego czasu urządzenia z ekranami o rozdzielczości 8K. 8K to nic innego jak kolejne podwojenie szerokości i wysokości obrazu – ma on już rozmiary 7680×4320 pikseli. Jeśli zatem chcesz sobie wyobrazić, jaka jest różnica pomiędzy obrazem wyświetlanym w 4K a obrazem 8K, wyobraź sobie, że przeskok jest dokładnie taki sam jak pomiędzy rozdzielczością FullHD a 4K.

Kiedy 8K trafi pod strzechy?

Jeśli ktoś uważa, że 8K to dopiero pieśń przyszłości i jeszcze wiele wody upłynie, zanim format ten się spopularyzuje, być może zaciekawi go informacja, że pierwsze urządzenia tego typu zostały zaprezentowane w 2012 roku! W swojej ofercie telewizory 8K ma już lwia część producentów, którzy zresztą aktywnie współpracują z usługodawcami, aby zapewnić jak najlepszą obsługę tej rozdzielczości.

Potencjał tkwiący w rozdzielczości 8K dostrzegają także twórcy i dostawcy usług wideo na żądanie. Już dziś 8K obsługuje Netflix – można obejrzeć na nim film Baraka sfilmowany na 70-milimetrowej taśmie, co pozwoliło na cyfrowy zrzut nawet do rozdzielczości 8K. Wsparcie dla kodeku AV1 umożliwiającego obsługę 8K oferuje już aplikacja YouTube na telewizory, a we współpracy z Samsungiem kręcony jest właśnie trzeci sezon serialu "Das Boot", który będzie pierwszym serialem wyprodukowanym w całości w 8K.

Partnerem treści jest RTV EURO AGD

Partnerem treści jest RTV EURO AGD
Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.