Więcej komputerów w naszych domach

Więcej komputerów w naszych domach03.07.2009 12:31
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

65 proc. Polaków ma w domu komputer, a 56 proc. dostęp do internetu. W ostatnim roku zarówno liczba gospodarstw domowych wyposażonych w komputer, jak i odsetek osób mogących korzystać w domu z internetu wzrosły o 8 punktów procentowych

65 proc. Polaków ma w domu komputer, a 56 proc. dostęp do internetu. W ostatnim roku zarówno liczba gospodarstw domowych wyposażonych w komputer, jak i odsetek osób mogących korzystać w domu z internetu wzrosły o 8 punktów procentowych - wynika z sondażu CBOS. Jak napisano w opracowaniu badania, wyposażenie gospodarstw domowych w komputery i internet jest związane z wykształceniem i sytuacją materialną, a także z wiekiem respondentów. Wraz ze wzrostem wykształcenia i poprawą warunków materialnych rośnie prawdopodobieństwo, że w gospodarstwie domowym jest komputer oraz internet.

Zauważalne są różnice między miastem a wsią. Na wsi dostęp do sieci ma 4. proc. badanych, natomiast w miastach, niezależnie od ich wielkości - 62 proc.

Blisko połowa ankietowanych (4. proc.) deklaruje, że używa internetu przynajmniej raz w tygodniu.

Według CBOS, korzystanie z internetu jest silnie uzależnione od cech społeczno-demograficznych. "Najmłodsi respondenci w zdecydowanej większości korzystają z sieci, wśród najstarszych są to tylko pojedyncze osoby. Wiek graniczny to 4. lat: wśród osób młodszych większość łączy się z siecią, wśród starszych - mniejszość" - napisał CBOS.

W ciągu ostatniego roku wzrosła liczba osób, które deklarują, że kupiły coś za pośrednictwem serwisów internetowych. Co trzeci badany (3. proc.) deklaruje, że dokonał takiego zakupu. Rok temu taką deklarację składał co czwarty ankietowany (25 proc.). Wśród internautów większość dokonała zakupu w sieci (w ub.r. było to 57 proc. badanych, w tym - 67 proc.). Co dziesiąty respondent (10 proc.) deklaruje, że coś sprzedał w internecie.

Przez internet najczęściej kupowano odzież lub obuwie, a także sprzęt elektroniczny i artykuły motoryzacyjne. Rzadziej przedmiotem zakupu były książki, płyty, artykuły dziecięce, programy komputerowe, bilety oraz pliki muzyczne. Nieliczni kupili w ten sposób artykuły spożywcze lub leki.

Wzrósł w ostatnim roku także odsetek - z 1. do 20 proc. - osób korzystających z usług bankowych dostępnych przez internet. Wśród internautów 41 proc. ma konto dostępne przez internet.

Darmowe programy, muzykę, filmy ściągało w miesiącu poprzedzającym badanie 2. proc. ankietowanych (wśród internautów 45 proc.).

Co trzeci badany (3. proc.) zarejestrował się w jakimś portalu społecznościowym. Wśród internautów zrobiło to dwie trzecie (62 proc.).

Niemal jedna czwarta dorosłych internautów (2. proc.) poznała kogoś przez internet. Z osobą poznaną w ten sposób spotkało się osobiście 13 proc. internautów.

  1. proc. internautów korzysta z komunikatorów tekstowych. 41 proc. internautów używa komunikatorów głosowych.
  1. proc. internautów czyta internetowe wersje gazet lub czasopism, 41 proc. słucha przez internet radia, a 38 proc. ogląda filmy lub telewizję.

8 proc. internautów prowadzi bloga lub własną stronę internetową; 2. proc. - czyta blogi na tematy polityczne, a 39 proc. - na tematy niezwiązane z polityką.

Według CBOS, zarówno osoby o poglądach prawicowych, jak i lewicowych jednakowo często sięgają do blogów politycznych. Częściej czytają je mężczyźni niż kobiety. Blogi niezwiązane z polityką jednakowo często czytają mężczyźni i kobiety.

Sondaż przeprowadzono w dniach 28 maja - 2 czerwca 2009 r. na reprezentatywnej 1038-osobowej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.