Walka z SMS-owym spamem - operatorzy idą na wojnę

Walka z SMS-owym spamem - operatorzy idą na wojnę29.03.2010 15:20

GSMA, organizacja operatorów sieci komórkowych i innych firm związanych z telefonią ruchomą, chce zwalczać SMS-owy spam, tworząc ogólnodostępny punkt kontaktowy. Testy planowanego centrum GSMA Spam Reporting Service odbywają się z udziałem czołowych operatorów sieci mobilnych, w tym między innymi AT&T Mobility, Korea Telecom i francuskiego SFR.

Działalność ośrodka clearingowego prowadzonego na zlecenie GSMA przez firmę Cloudmark bazuje na tym, że użytkownicy sieci mobilnej zgłaszają działania mogące stanowić spam, np. niepożądane SMS-y. W tym celu –. o ile tylko pozwalają na to krajowe plany taryfowe – zarezerwowany zostanie skrócony numer 7726, który na wielu klawiaturach komórek odpowiada hasłu "SPAM"; inną możliwością kontaktu jest numer 33700.

Z przychodzących zgłoszeń GSMA Spam Reporting Service ma wyciągać wnioski co do rodzaju i pochodzenia niepożądanych wiadomości i przekazywać stosowne wskazówki poszczególnym operatorom sieci komórkowych. Operatorzy uczestniczący w testach mają między innymi otrzymywać raporty o rodzaju i ilości rozsyłanego spamu, a także informacje o regionalnie lub globalnie największych dystrybutorach komórkowego spamu.

"Nadużycia związane z SMS-ami i innymi usługami mobilnymi stanowią problem przekraczający granice sieci poszczególnych operatorów" –. tak Alex Sinclair, pełniący w GSMA funkcję szefa zespołu strategii i technologii, uzasadnia sens projektu. Organizacja według własnych deklaracji jest obecna w 219 krajach, oprócz 800 operatorów należy do niej około 200 firm z "mobilnego ekosystemu", wśród których są producenci urządzeń końcowych, wyposażenia i usługodawcy.

Do liderów walki z SMS-owym spamem należy Korea Telecom, który może już korzystać z krajowego serwisu zgłoszeń o spamie komórkowym. Dla tego operatora powołanie międzynarodowej placówki clearingowej to kolejny logiczny krok –. i prawdopodobnie także jedyna możliwość zapobieżenia dystrybucji spamu przekraczającej granice i sieci operatorów.

Za naszą zachodnią granicą już pod koniec 200. roku federalny sąd konstytucyjny (BGH) zobowiązał niemieckich operatorów sieciowych do ujawniania nazwisk i danych adresowych dystrybutorów spamu, aby osoby narażone na otrzymywanie niechcianych wiadomości mogły kierować do sądów wnioski o zaprzestanie takich działań. Przed dwoma laty jedna z chińskich firm przyznała się do wykorzystania danych 200 milionów chińskich użytkowników sieci komórkowych w celu rozsyłania niepożądanych reklam w wiadomościach SMS. Reasumując, można powiedzieć, że GSMA wychodzi z tą inicjatywą w samą porę, aby położyć kres "eksportowi" SMS-owego spamu.

Dopóki w Polsce nie zostanie uruchomiona usługa zgłaszania SMS-owego spamu, odbiorcy tegoż muszą radzić sobie sami. Do ochrony danych osobowych przykłada się w naszym kraju coraz większą wagę, warto więc wiedzieć, że niechcianym wiadomościom SMS-owym można dać odpór. W tym celu należy sprawdzić, do kogo należy numer nadawcy spamowego SMS-a, i wysłać odpowiedni e-mail zawierający żądanie zaprzestania wysyłania niechcianych i niezamówionych wiadomości. Na serwerze umieściliśmy zestawienie numerów wraz z nazwami firm i adresami e-mail, pod które należy zgłaszać reklamacje, powołując się na Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883).

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.