W tym facebookowym konkursie każdy wygrał Lexusa. Ty też. Niestety jest to kolejne oszustwo

W tym facebookowym konkursie każdy wygrał Lexusa. Ty też. Niestety jest to kolejne oszustwo30.12.2016 12:36
Źródło zdjęć: © facebook

Oczywiście jest to kolejna próba naciągnięcia nieświadomych użytkowników Facebooka. Dlatego wyjaśniamy: nie, nie wygrałeś Lexusa nawet jeśli twój profil pojawił się wśród "zwycięzców".

Na Facebooku często pojawiają się niewiarygodne konkursy i akcje, gdzie można wygrać bardzo atrakcyjne nagrody tylko za polubienie strony i skomentowanie postu. Gdy widzimy taką "okazję", od razu powinna nam się zapalić lampka ostrzegawcza, bo jeśli ktoś chce za darmo oddać najnowszy samochód czy telefon, to zapewne właśnie jesteśmy naciągani. Świetnym przykładem jest konkurs, w którym można wygrać Lexusa. Już na pierwszy rzut oka wygląda to jak próba oszustwa. Oto jak spostrzec ściemę na Facebooku:

  1. Nazwa strony: "Lexus Jubileusz 2016". Jeśli Lexus naprawdę robiłby konkurs, wykorzystałby pewnie do tego swoją oficjalną, zweryfikowaną stronę, zamiast zakładać osobną tylko dla jednego wydarzenia.
  2. Strona nie ma żadnej historii. Cała aktywność ogranicza się do dodania trzech zdjęć i jednego postu o konkursie. Ewidentnie została stworzona tylko na potrzeby fałszywego konkursu.
  3. Polub, skomentuj, udostępnij. Chociaż zdarzają się na Facebooku prawdziwie konkursy, w których trzeba tylko polubić post, aby wziąć udział, to są one niezwykle rzadkie. Poważne konkursy wymagają często od uczestników większego zaangażowania i wysiłku. Czemu fałszywe strony chcą, abyśmy dołączali i komentowali? Zbierają sobie tym samym bazę użytkowników, którą mogą potem sprzedać razem z całą stroną.
Źródło zdjęć: © Facebook.com
Źródło zdjęć: © Facebook.com

W przypadku "Jubileuszu Lexusa" organizator ma inny, ciekawszy sposób na zarobienie pieniędzy. O godzinie 12:00, 30 grudnia, pojawił się post ze zwycięzcami. Wśród trzech osób znajduje się także nasz profil. Specjalnie nie piszę "mój", tylko "nasz", bowiem po kliknięciu w link każdy zobaczy swój własny profil i pomyśli, że w końcu los się do niego uśmiechnął i wygrał nowiutkiego Lexusa.

Źródło zdjęć: © http://e-formularz-odbioru-nagrody.eu/
Źródło zdjęć: © http://e-formularz-odbioru-nagrody.eu/

Skoro wygraliśmy, to chcemy odebrać samochód. W tym celu organizator prosi nas o wysłanie trzech sms-ów, co umożliwi pobranie formularza odbioru. Organizator nie informuje jednak, że wysłanie sms-a jest płatne (co jest niezgodne z polskim prawem) i kosztuje 30 złotych za sztukę. Oprócz tego, że zapłacimy 90 złotych za możliwość ściągnięcia formularza, najprawdopodobniej nie wygramy Lexusa, to jeszcze możemy się zarejestrować do serwisu, który będzie nam wysyłał płatne sms-y w większej liczbie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.