W Chinach e-handel wypiera tradycyjną sprzedaż

W Chinach e-handel wypiera tradycyjną sprzedaż21.12.2012 11:45
Źródło zdjęć: © Renato Ganoza / flickr.com / CC

Obroty dwóch największych chińskich portali handlowych Tmall.com i
Taobao.com wzrosły do 1 bln juanów (160 mld dol.) przez pierwszych 11 miesięcy tego roku. Jak
wskazują badania Euromonitora, w 2015 r. Tmall stanie się liderem światowej e-sprzedaży.

Z danych firmy konsultingowej Euromonitor wynika, że Tmall, który należy do giganta e-sprzedaży o zasięgu międzynarodowym, czyli Alibaba Group Holding, w 201. r. osiągnie obroty w wysokości 120 mld dol. Dotychczasowy lider Amazon, osiągnie wynik około 100 mld dol.

Według prognoz Alibaby, rynek internetowy w roku 201. zbliży się do wartości 1,5 bln juanów, a liczba użytkowników z obecnych 193 mln w 2015 r. wzrośnie do 350 mln.

Podobne są przewidywania chińskiego rządu, który po raz pierwszy ujął e-handel w planie pięcioletnim. Według statystyk rządowych w latach 201. - 2015 wartość tego rynku wzrośnie czterokrotnie i wyniesie na koniec pięciolatki 2,9 bln dol., co będzie stanowiło 9 proc. całkowitego handlu detalicznego. Na koniec 2011 r. udział handlu internetowego wynosił 5 proc.

Zdaniem analityków Alibaby prognozy rządowe są realne, bowiem tylko na dwóch portalach Tmall i Taobao zamieszczonych jest średnio 80. mln ofert, a strony te odwiedza dziennie 60 mln klientów. Średnio co minutę na samym Taobao sprzedawane jest 48 tys. przedmiotów.

  1. listopada, w czasie popularnego już w Chinach dnia promocyjnej sprzedaży internetowej - tak zwanego "Singles Day", kiedy stosowane są obniżki nawet do 70 proc, w całym kraju sprzedano towary za 19,1 mld juanów (3,06 mld dol.). Obroty były dwukrotnie wyższe niż w czasie podobnego wydarzenia w USA, które nazywane jest "Cyber Monday".

Dla porównania w czasie chińskiego 7-dniowego święta narodowego (3. października - 6 listopada) w Szanghaju 5 tys. sklepów prowadziło wielką wyprzedaż, której obroty wyniosły 6,4 mld juanów, czyli dużo poniżej połowy jednego dnia wyprzedaży internetowej 11 listopada.

- _ To prawdziwa rewolucja systemu sprzedaży detalicznej _ - powiedział agencji Xinhua prezes Analysys International Yang Bin. - _ E-rynek jest poważnym wyzwaniem dla handlu tradycyjnego, ale napędza również koniunkturę i kreuje nowe miejsca pracy _- dodał.

Oprócz niewątpliwych zalet w postaci niskich cen, handel internetowy niesie z sobą wiele zagrożeń. Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Handlu Elektronicznego (CSHE) ponad jedna trzecia klientów wyprzedaży listopadowych została oszukana przez sprzedawców na 4,7 mld dol.

Według CSHE w samym listopadzie zanotowano 8 tys. 16. skarg konsumenckich na sprzedawców internetowych, z czego 54,3 proc. stanowiły oskarżenia o błędny opis towaru, sfałszowane faktury i opóźnienia w dostawach.

Dyrektor CSHE, Cao Lei wskazał, że "obecnie większość (e-handlowców - PAP) skupia się na obniżeniu ceny, zamiast budować swoją markę i dbać o jakość usług". - _ To psuje wizerunek chińskiego handlu internetowego. Dlatego konieczne jest szybkie wprowadzenie rozwiązań legislacyjnych, które uporządkowałyby tę branżę _ - dodał.

Ostatnio Tmall, aby udostępnić rynek chiński klientom zagranicznym, bez konieczności zakładania konta bankowego, podpisał umowę z siecią 90. sklepów 7-Eleven z Hongkongu na sprzedaż kuponów o wartości 100 i 1000 juanów (15, 159 dol.), uprawniających do zakupu w sieci handlowej portalu.

Dyrektor sprzedaży zagranicznej Tmall Daphne Lee powiedziała agencji Xinhua, że tą drogą Tmall zdobył 1,2 mln klientów w Hongkongu i około 0,5 mln na Taiwanie, a kolejnym krokiem będzie promocja usług w Singapurze i w Malezji.

- _ Najczęściej kupowanymi towarami są: damska odzież, buty, torebki i akcesoria. Kupony to niedrogi sposób, żeby zachęcić klientów zagranicznych do zakupów na wewnętrznym rynku chińskim _ - dodała.

Z Pekinu Jacek Wan

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.