Vectra ukarana w związku z naruszeniami praw konsumentów

Vectra ukarana w związku z naruszeniami praw konsumentów28.12.2012 10:45
Źródło zdjęć: © Vectra

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w związku z serią skarg konsumenckich i naruszeniem kilkunastu obowiązków informacyjnych w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych nałożył na Vectra S.A. karę pieniężną w wysokości 350 000 złotych.

Decyzja Prezesa UKE o nałożeniu kary została wydana w związku z wynikami uprzednio przeprowadzonej kontroli w Spółce. W trakcie postępowania Prezes UKE przeanalizował obszerny materiał dowodowy zawierający kopie umów i aneksów do umów o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zawartych z użytkownikami, a także dokumentację prowadzonych przez Spółkę postępowań reklamacyjnych.

Przeprowadzona przez Urząd analiza tej dokumentacji wykazała liczne naruszenia przepisów Prawa telekomunikacyjnego oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 200. r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226, poz. 2291, zwanego dalej „Rozporządzeniem") w zakresie wypełniania przez Spółkę obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych. Kontrola obejmowała analizę zapisów umów i aneksów. Nieprawidłowości stwierdzono w większości umów poddanych sprawdzeniu.

Analiza materiału dowodowego zebranego przez Urząd w trakcie postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia kary, jednoznacznie wykazała, iż Vectra S.A. nie dopełniła obowiązków w zakresie kilkunastu kategorii spraw, naruszając:

- obowiązek określania w umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych, rodzaju świadczonych usług,
- obowiązek określania w umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zakresu obsługi serwisowej,
- obowiązek określania w umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych: zakresu świadczonych publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, ze wskazaniem elementów składających się na opłatę abonamentową; danych dotyczących jakości usług, zakresu odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, wysokości odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty, terminów składania oraz rozpatrywania reklamacji; sposobu uzyskania informacji o kosztach usług serwisowych,
- obowiązek określania w umowach o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej numeru przydzielonego abonentowi obowiązek zawierania, w pisemnych potwierdzeniach faktu złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy, informacji o zakresie i terminie wprowadzenia zmian, obowiązek publikowania aktualnych informacji o jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
- obowiązek pisemnego potwierdzenia przyjęcia reklamacji w terminie, przez przekroczenie przez Spółkę tego terminu o 22 dni i o 16 dni obowiązek udzielenia pisemnej odpowiedzi na reklamację w terminie, przez przekroczenie przez Spółkę tego terminu o 6 dni i o 55 dni obowiązek określenia w pisemnej odpowiedzi na reklamację wysokości kwoty zwrotu innej należności,
- obowiązek zawarcia w pisemnej odpowiedzi na reklamację pouczenia o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, a dodatkowo, w przypadku gdy reklamującym jest konsument, o prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniach, o których mowa w art. 109 i 110 Prawa telekomunikacyjnego),
- obowiązek zawarcia w odpowiedzi na reklamację uzasadnienia faktycznego w przypadku odmowy uznania reklamacji w całości lub części - wskutek tego, że uzasadnienie faktyczne nie dotyczyło przedmiotu.

Ustalając wysokość kary Prezes UKE wziął pod uwagę dotychczasową działalność Vectra S.A., zakres naruszenia prawa oraz możliwości finansowe ukaranego podmiotu. Prezes UKE uznał, iż kara w ustalonej wysokości jest zasadna, adekwatna do stwierdzonych naruszeń oraz wypełnia podstawowe funkcje: represyjne, prewencyjne i dyscyplinujące.

Źródło: UKE

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.