US Army szuka następcy Bradleya. Trzy wozy bojowe stają do konkursu

US Army szuka następcy Bradleya. Trzy wozy bojowe stają do konkursu10.10.2018 16:32
Źródło zdjęć: © WP.PL | Bolesław Breczko

Rodzina wozów opancerzonych M-2 Bradley, to obok czołgów Abrams, najważniejsza część wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych. Po blisko 40 latach służby US Army chce je zastąpić nowym pojazdem. Trzy firmy stanęły do konkursu.

Armia Stanów Zjednoczonych szykuje się do ogromnej akcji wymiany sprzętu. Do magazynów odejdzie ponad 6200 bojowych wozów piechoty M-2 Bradley. Zastąpią je jeszcze niewybrane pojazdy bojowe nowej generacji (NGCV – Next Generation Combat Vehicle). Trzy firmy zbrojeniowe walczą o kontrakt, który będzie wart miliardy dolarów.

M-2 Bradley to rodzina gąsienicowych pojazdów opancerzonych do transportu żołnierzy piechoty. Pojazdy służą w US Army od początku lat 80. Amerykańskie dowództwo co najmniej dwukrotnie podchodziło już do wymiany Bradleyów, ale w obu przypadkach projekty zostały porzucone. Obecny ma zakończyć się sukcesem, testy planowane są na lata 2019-2022, a pełna wymiana pojazdów powinna zakończyć się do 2035 roku.

Nowy wóz bojowy piechoty ma wg zaleceń wojskowych oferować wysoką manewrowość, zwiększoną odporność na miny i improwizowane ładunki wybuchowe (IED). Rozpatrywane są też możliwości pozyskania pojazdów autonomicznych. Do przetargu stają obecnie trzy firmy z trzema pojazdami.

BAE CV90 Mark IV

Firma BAE Systems, która produkowała oryginalnego Bradleya, oferuje wóz CV90 Mark IV. Jest to najnowsza wersja produkowanego od lat 90 pojazdu CV90, który przeznaczony był dla szwedzkiej armii. Po ciepłym przyjęciu w Szwecji CV90 trafił też do Norwegii, Szwecji, Danii, Holandii, Finlandii i Estonii.

Najnowsza wersja CV90 oprócz najnowszego uzbrojenia, opancerzenia i systemów obserwacyjno celowniczych, wykorzystuje także algorytmy uczenia maszynowego. Wykorzystanie tej technologii w uzbrojeniu wojskowym staje się coraz popularniejsze. Takie pojazdy ułatwiają obsługę żołnierzom i pozwalają im skupić się na najważniejszych elementach misji.

Źródło zdjęć: © BAE Systems
Źródło zdjęć: © BAE Systems

BAE V90 Mark IV

Rheinmetall Lynx

Drugą ofertą na następcę Bradleya jest Lynx od konsorcjum firm Raytheon i Rheinmetall. Jest to zupełnie nowa konstrukcja, która nie przeszła jeszcze "chrztu obojowego" ani nie służy w żadnej armii. Lynx oferuje takie nowoczesne rozwiązanie jak konstrukcja modułowa, która pozwala na łatwy rozwój pojazdu w przyszłości, np. do wersji medycznej, dowodzenia czy rozpoznania.

Dzięki takiemu rozwiązaniu Lynx może być dowolnie wyposażony w uzbrojenie, systemy ochrony, obserwacji i uzbrojenia. Wóz może chronić pancerz aktywny, zestrzeliwujący nadlatujące pociski. Pojazd można tez wyposażyć w system ostrzegania przed oświetleniem wiązką lasera i system obserwacyjny 360 stopni. W kwestii uzbrojenie Lynx może być wyposażony w działo 30 lub 35-milimetrowe, wyrzutnie pocisków przeciwpancernych oraz system autonomicznych dronów które mogą atakować drony przeciwnika.

Źródło zdjęć: © Wikimedia CC 4.0
Źródło zdjęć: © Wikimedia CC 4.0

Rheinmetall Lynx

General Dynamics Griffin

Trzecią propozycją dla US Army jest pojazd Grifin od General Dynamics. Jest to wariant brytyjskiego wozu ropoznania Ajax. Grifin jest uzbrojony w 50-milimietrowe działo, które może oddawać strzały prawie pionowo (podnosi się o 80 stopni), przez co może skutecznie atakować cele na dachach podczas operacji w terenie miejskim.

Grifin jest wyposażony w system ochrony aktywnej Iron Fist oraz system aktywnego namierzania pozycji wystrzelenia pocisków w jego kierunku. Zintegrowana wieża strzelnicza może automatycznie wycelować w pozycję strzelca atakującego Griffina.

Źródło zdjęć: © WP.PL | Bolesław Breczko
Źródło zdjęć: © WP.PL | Bolesław Breczko

General Dynamics Griffin

US Army używa obecnie 6230 wozów z rodziny Bradley. Jest to m.in. podstawowa wersja M-2, wersja dla wojsk rozpoznania M-3, wóz dowodzenia, Stinger Fighting Vehicle uzbrojony w pociski Stinger do zwalczania pojazdów opancerzonych, M6 Linebacker wyposażony w broń do zwalczania pojazdów latających, i dodatkowo pojazdy wsparcia i ewakuacji medycznej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.