UOKiK ma zastrzeżenia do operatorów telekomunikacyjnych

UOKiK ma zastrzeżenia do operatorów telekomunikacyjnych11.12.2008 21:32
Źródło zdjęć: © UOKIK

Operatorzy telekomunikacyjni: UPC, Dialog, Toya, Aster, Tele2, Netia, Vectra, Multimedia oraz GTS Energis stosowali w umowach niekorzystne zapisy dla klientów - poinformowała prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Operatorzy telekomunikacyjni: UPC, Dialog, Toya, Aster, Tele2, Netia, Vectra, Multimedia oraz GTS Energis stosowali w umowach niekorzystne zapisy dla klientów - poinformowała prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Chodzi m.in. o trudności związane z wypowiedzeniem umowy oraz nierzetelne informowanie klientów w przypadku zmiany oferty.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował cenniki, regulaminy i warunki, oferowane przez 9 operatorów świadczących usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu oraz telewizji kablowej.

Zastrzeżenia Urzędu budzi różnicowanie przez operatorów wysokości opłat za zmianę taryfy w zależności od posiadanego abonamentu (na przykład zmiana na taryfę o niższym abonamencie kosztowała 122 zł, o wyższym - była bezpłatna).

_ Pobierana opłata ma charakter jednorazowy. Dotyczy ona zapłaty za dokonanie tej samej czynności - zmiany taryfy. Opłata nie powinna rekompensować operatorowi utraconych korzyści, jakie mógłby osiągnąć, gdyby abonent nadal korzystał z wyższego abonamentu _ - powiedziała na konferencji prasowej Krasnodębska-Tomkiel.

_ Nie zgadzamy się również na postanowienia dotyczące automatycznego przedłużania umów z klientami na czas nieokreślony, przy równoczesnym braku doprecyzowania warunków, umożliwiających konsumentom odstąpienie od umowy _ - podkreśliła prezes UOKiK. Jej zdaniem, często klienci nie wiedzą, w jakich okolicznościach mogą odstąpić od umowy z operatorem.

Krasnodębska-Tomkiel zakwestionowała również praktyki operatorów, którzy zastrzegali sobie prawo do dodatkowych opłat za ponowną aktywację lub wyłączenie usług. Jej zdaniem, te opłaty są niezgodne z prawem i należy je traktować jako "przerzucanie" kosztów przedsiębiorców na konsumentów.

Według Urzędu, firmy telekomunikacyjne unikały również odpowiedzialności w przypadku wystąpienia przerw w świadczeniu usług. Prezes UOKiK podkreśliła, że w takiej sytuacji abonentom powinny przysługiwać niższe opłaty, adekwatne do poniesionych strat.

Z analizy Urzędu wynika, że operatorzy telewizyjni często w dowolny sposób dokonywali zmian w ofercie programowej i utrudniali klientom rezygnację z umowy.

_ Niewystarczające jest udzielanie informacji o zmianie treści pakietów programowych za pośrednictwem strony internetowej czy kanału tematycznego. Konsumenci na bieżąco i indywidualnie powinni być informowani o takich zmianach, na przykład przy okazji przysyłania rachunków _ - powiedziała prezes UOKiK.

Prezes UOKiK poinformowała, że część przedsiębiorców zadeklarowała współpracę z Urzędem i usunięcie nieprawidłowości w umowach. Przeciwko operatorom: Dialog, Tele2, Aster i Toya, którzy nie zastosowali się do zaleceń UOKiK, wszczęte zostały postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dodatkowo wobec dwóch ostatnich operatorów skierowane zostały pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.