Unia znosi niektóre bariery w handlu internetowym

Unia znosi niektóre bariery w handlu internetowym21.04.2010 13:25

Producent luksusowej marki nie będzie mógł zabronić swoim autoryzowanym dystrybutorom sprzedaży w internecie, ale będzie miał prawo wybierać dystrybutorów ograniczających się jedynie do tradycyjnych sklepów - ogłosiła we wtorek Komisja Europejska

KE zdecydowała się na taki kompromis, by pogodzić interesy strzegących swojego luksusowego wizerunku domów mody z postulatami sklepów internetowych oraz dobrem klientów, którzy poszukują ulubionego towaru po najniższej cenie.

Oznacza to jednak, że z rynku dóbr luksusowych nadal będą mogły być wyłączone sklepy działające jedynie w internecie - coraz popularniejsze ze względu na oferowany szeroki wybór i niskie ceny. To odpowiedź KE na postulaty producentów dóbr luksusowych, którzy nie chcą, by ich towary sąsiadowały z produktami bardziej popularnych marek czy wręcz podróbkami.

Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)
Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)

"Dystrybutorzy powinni mieć wybór, gdzie chcą zaspokajać żądania klientów: we własnym sklepie czy przez internet. Przyjęte dzisiaj reguły zapewnią klientom możliwość nabycia towarów i usług po najkorzystniejszej cenie niezależnie od tego, gdzie na terenie UE klienci ci się znajdują. Jednocześnie przedsiębiorstwa bez władzy rynkowej zyskają możliwość zorganizowania swojej sieci sprzedaży w sposób, który uważają za najodpowiedniejszy" - powiedział unijny komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.

Tak jak dotąd producenci będą mogli swobodnie wybierać dowolną liczbę dystrybutorów swoich towarów, pod warunkiem że obie strony mają nie więcej niż 3. proc. udziałów w rynku i umowy nie zawierają niedozwolonych klauzul (np. ustalanie cen końcowych). To oznacza też, że producenci mogą wybrać sposób dystrybucji i np. uznać, że ich towary mają być sprzedawane tylko w sklepach sieciowych, gwarantujących jednakowy poziom obsługi, albo w butikach położonych przy ekskluzywnych ulicach. Mogą więc wybrać jednego albo wielu dystrybutorów, którzy będą to gwarantować.

Jednak producent nie może zabronić dystrybutorowi, którego dopuścił do swojej sieci dystrybucji, posiadania internetowej witryny z produktami danej marki na sprzedaż. Na sprzedawane w internecie produkty nie będzie mógł narzucać wyższej ceny albo ograniczyć ilości tak sprzedawanych produktów. Zakazana też będzie jakakolwiek, np. geograficzna, dyskryminacja kupujących - na przykład na podstawie danych z karty kredytowej. Chodzi o to, by wszyscy konsumenci mieli równy dostęp do towarów wystawionych w sieci i mogli korzystać z dobrodziejstw wspólnego rynku UE.

Jednocześnie producent będzie mógł zabronić odsprzedaży towaru dystrybutorom nieautoryzowanym, albo też wystawienia jego produktu na stronach nie oferujących uzgodnionego poziomu usług. Ponadto, w celu udzielenia autoryzacji, będzie miał prawo wymagać od internetowego dystrybutora otwarcia sklepu tradycyjnego.

W trwającym od lat sporze po przeciwnych stronach lobbowali w Komisji Europejskiej przedstawiciele takich marek jak Louis Vuitton oraz giganci sprzedaży internetowej jak eBay. We wtorkowym komunikacie ten popularny serwis aukcyjny uznał, że nowe zasady ogłoszone przez KE przyczynią się do rozwoju handlu internetowego.

"Traktują one handel internetowy i tradycyjny jednakowo, odzwierciedlając realia XXI wieku. Zabraniają wielu niesprawiedliwych restrykcji, z którymi teraz borykają się sklepy on-line. Zasady pomogą konsumentom skorzystać z niższych cen i większego wyboru. Producenci zostali zobowiązani do większej przejrzystości i transparencji w swoich systemach dystrybucji" - głosi komunikat eBay.

Nowe zasady KE zawarła w przyjętym we wtorek rozporządzeniu, które "wyłącza grupowo" porozumienia w sprawie dostawy i dystrybucji spod ogólnych zasad konkurencji w UE. Dotychczasowe przepisy pochodziły sprzed 1. lat i nie uwzględniały roli internetu. Nowe reguły wejdą w życie w czerwcu i z rocznym okresem przejściowym będą obowiązywać do 2022 r.

Michał Kot (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.