UKE zbadał sieci w kolejnych miastach

UKE zbadał sieci w kolejnych miastach27.05.2010 15:50
Źródło zdjęć: © UKE

Zerwane połączenia? Brak zasięgu? Zakłócenia utrudniające rozmowę? UKE wykrył niedoskonałości w funkcjonowaniu sieci komórkowych w kolejnych 13 miastach i umieścił je na mapach. Dodatkowo, zbadał główne drogi pomiędzy miastami.

Badane miasta to Kielce, Kraków, Trójmiasto, Zielona Góra, Opole, Rzeszów, Białystok, Poznań, Wrocław, Lublin, Bydgoszcz, Szczecin i Jelenia Góra. Samochody pomiarowe przejechały łącznie 4617 km terenie wymienionych miast. Badanie trwało od 1. lutego do 26. marca w godzinach wzmożonego ruchu w sieciach komórkowych, to jest między godziną 15 a 19. Wcześniej UKE badało sieć w Warszawie oraz Katowicach, Łodzi i Olsztynie.

Przeprowadzono 182 godziny pomiarów, podczas których badano sieci czterech operatorów jednocześnie: Polkomtela (Plus)
, PTC (Era), Centertel (Orange)
oraz P4 (Play).

Telefony w samochodach pomiarowych pracowały w trybie automatycznego wyboru sieci. Mierzone były parametry:
• poziom odebranego sygnału RxLev dla GSM900/1800, decydujący o zasięgu sieci,
• poziom realizacji połączeń pod kątem blokowania i przerywania połączeń (NQA),
• badanie jakości transmisji mowy (PESQ).

Przeprowadzone pomiary i badania sieci badanych miastach pokazały, że operatorzy wszystkich sieci dysponują dobrym zasięgiem na terenie miast. Z wykonanych badań wynika, że dominującym standardem u wszystkich operatorów jest UMTS, prawie 90% połączeń została wykonana w tym standardzie.

Blokowanie połączeń

Zaobserwować można, że blokowanie połączeń występuje u wszystkich operatorów. Najwyższe wartości zarejestrowano w sieci PTC i P4, gdzie około 1,9 % zestawianych połączeń nie doszło do skutku. Sieć Centertela pod tym względem zanotowała niewiele mniej zablokowanych połączeń, około 1,6 %. Najmniej zablokowanych połączeń, jedynie 0,9 %, zarejestrowano w sieci Polkomtela. Największą liczbę zablokowanych połączeń zanotowało P4 w Zielonej Górze, gdzie ponad 10% rozmów nie zostało zestawionych, co świadczyć może o poważnej awarii w sieci operatora lub wyczerpaniu pojemności sieci.

Blokowanie połączeń na poziomie powyżej 3% zarejestrowano w następujących miastach:
• PTC - Kraków, Opole, Lublin, Jelenia Góra,
• Centertel - Rzeszów i Poznań,
• P4 - Zielona Góra i Szczecin,
• Polkomtel - nie zarejestrowano w żadnym mieście.

Najmniej zablokowanych połączeń w sieciach wszystkich operatorów zanotowano na terenie Trójmiasta i Kielc.

Przerwane połączenia

Analizując liczbę połączeń przerwanych na terenie miast, zaobserwować można, że najwyższe wartości zarejestrowano w sieci PTC (ponad 1% zestawianych połączeń zostało przerwanych). W Polkomtelu i Centertelu zarejestrowano około 0,6% przerwanych połączeń. Najlepiej pod tym względem wypadło P4, gdzie przerwanych połączeń było około 0,5 %. Najwięcej zerwanych połączeń, około 3%, zarejestrowano w PTC na terenie Poznania i Lublina. Przerywanie zestawionych połączeń może świadczyć o problemach z przełączaniem się telefonów z jednego standardu w drugi lub niewłaściwym przełączeniem pomiędzy stacjami bazowym.

No service

Analiza parametru braku obsługi, wynikająca głównie z braku zasięgu lub nie przełączenia się telefonu ze standardu 3G na 2G, pokazuje że najwięcej problemów jest w sieci P4. Około 0,3% prób nawiązania połączenia nie zostało obsłużonych przez tą sieć. Tuż za nim znajduje się operator PTC, który nie był wstanie zapewnić obsługi dla około 0,2 % połączeń. Centertel i Polkomtel zarejestrowali bardzo znikomy brak zapewnienia obsługi na poziomie odpowiednio 0,02% i 0,01%. Najgorzej pod tym względem było w sieci P4 w Krakowie, gdzie operator zanotował ponad 3,8% połączeń nieobsłużonych.

Service access time

Mówiąc o parametrze szybkości świadczenia usługi należy stwierdzić, że najszybciej połączenia zestawia P4, gdzie czas zestawienia połączenia niewiele przekracza 3 sekundy. W drugiej kolejności z czasem zestawienia połączenia, niewiele gorszym, 3,36 sekundy jest Centertel. Pozostali dwaj operatorzy mają czas zestawienia połączenia o 1 sekundę dłuższe.

Parametr ERA ORANGE PLAY PLUS
Liczba wykonanych połączeń 41 074 53 476 45 974 46 164
Liczba połączeń udanych 96,86% 97,77% 97,25% 98,23%
Liczba połączeń zablokowanych / Blocks / 1,90% 1,62% 1,96% 0,90%
Liczba połączeń przerwanych / Dropps / 1,04% 0,60% 0,48% 0,69%
Liczba braku obsługi / No Service / 0,20% 0,02% 0,31% 0,01%
Czas dostępu do usługi / Service Access Time / 4,22 s 3,36 s 3,04 s 4,02 s
Średnia wartość PESQ -- MOS 3,94 3,85 3,59 3,86
Liczba próbek poniżej 2,7 4,22% 1,72% 6,94% 1,33%
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.