UKE: rynek usług telekomunikacyjnych warty ponad 48 mld zł

UKE: rynek usług telekomunikacyjnych warty ponad 48 mld zł30.04.2009 11:00
Źródło zdjęć: © UKE

48,6 mld zł to przybliżona wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych w 2008 r. - brzmi najważniejsza teza raportu rocznego opracowanego przez UKE. Recesja rynku telefonii stacjonarnej, dynamiczny wzrost telefonii ruchomej, znaczący przyrost ogólnej ilości łączy internetowych oraz ich zdecydowanie większa przepustowość, a także wzrost popularności usług typu double play oraz triple play - to pozostałe wnioski wynikające z analizy UKE.

Raport o rynku telekomunikacyjnym w 2008 roku opracowany został przez Urząd Komunikacji Elektronicznej na podstawie danych uzyskanych z formularzy sprawozdawczych i informacjami od przedsiębiorców informacyjnych, które wpłynęły do UKE do 24 kwietnia 2009 r. Ponieważ Urząd nie otrzymał sprawozdań od wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych podana wartość rynku w 2008 r. - 48,6 mld zł - jest kwotą przybliżoną.

Raport analizuje sytuację rynku telekomunikacyjnego w kilku obszarach: telefonii stacjonarnej i ruchomej, dostępu do internetu, a także detalicznej dzierżawy łączy oraz obszaru hurtowego.

Analitycy UKE podkreślają wyraźną tendencję spadkową wartości rynku telefonii stacjonarnej. W 200. roku spadek ten wyniósł ok 13,5%. Udział z przychodów w tym obszarze wygląda następująco: 75,4% - TP S.A, operatorzy alternatywni - 24,6%.
W raporcie podkreślono dynamiczny wzrost telefonii ruchomej. Z jej usług w 200. roku korzystało w Polsce ponad 43 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 115,2%. Biorąc jednak pod uwagę 17,7% tzw. nieaktywnych użytkowników, rzeczywista penetracja rynku wyniosła na koniec 2008 roku 97,5%. Taki wynik sprawił, Polska znalazła się na 22 miejscu ze wszystkich 27 krajów Unii Europejskiej wg kryterium penetracji rynku.
W zakresie dostępu do internetu - liczba osób korzystających z usług szerokopasmowych ( dostęp stały ) w ciągu 200. roku wzrosła do 4,4 mln , co stanowiło wzrost ponad 6,5% w stosunku do roku poprzedniego. Nastąpił również wyraźny spadek liczby osób korzystających z dostępu dial-up. Najpopularniejszą formą dostępu do sieci w gospodarstwach domowych była usługa neostrada tp oparta na technologii xDSL oraz oferty operatorów telewizji kablowych oferowanych poprzez modem kablowy TVK. Wg analityków UKE wartość polskiego rynku usług dostępu do internetu wynosiła w ubiegłym roku ok. 2,56 mld zł.
Wartość rynku detalicznej dzierżawy łączy telekomunikacyjnych na koniec 200. roku wyniosła w przybliżeniu ponad 448 mln PLN.
_ Polski rynek telekomunikacyjny nadal potrzebuje dalszych, sprawnych działań zarówno ze strony podmiotów na nim działających jak i ze strony Regulatora gdyż w niektórych jego segmentach w dalszym ciągu widoczne są duże dysproporcje w stosunku do pozostałych państw Unii Europejskiej _ - czytamy w podsumowaniu Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego za rok 2008.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.