UKE: Raport o stanie polskiego rynku telekomunikacyjnego

UKE: Raport o stanie polskiego rynku telekomunikacyjnego01.07.2014 13:01
Źródło zdjęć: © blackplastic / Flickr.com / CC

UKE prezentuje Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2013 roku, sporządzony na podstawie danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości przedsiębiorców telekomunikacyjnych za rok 2013, zgodnie z art. 7 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

W 2013 roku łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 40,15 mld zł. Był to więc kolejny rok spadku przychodów z działalności telekomunikacyjnej, który wyniósł 3,7% w stosunku do roku ubiegłego. Największy spadek (4,8%) odnotowano w przypadku telefonii stacjonarnej, spadki nie ominęły też usług telefonii ruchomej. Jedynym segmentem, który zanotował wzrost wartości były usługi dostępu do Internetu.

Dostęp do Internetu

W 2013 roku wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 3,7% w porównaniu do roku ubiegłego. Zwiększyło się także grono klientów korzystających z usług internetowych. Nadal zdecydowanie większą popularnością cieszył się Internet stacjonarny, z usług którego korzystało blisko dwukrotnie więcej osób niż z dostępu mobilnego.

Największą bazę użytkowników Internetu (łącznie stacjonarnego i mobilnego) miała Telekomunikacja Polska. Udział tej firmy w liczbie abonentów wyniósł 19,3% i był niższy w porównaniu do 2012 r. o ponad 0,5 pp. Drugim co do wielkości operatorem pod względem liczby klientów usług internetowych był PTK Centertel.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku wzrosła (o 12,1 pp.) liczba łączy o wysokich przepustowościach. W 2013 r. ponad 1/3 z nich posiadała prędkość od 30 Mb/s do 100 Mb/s. Ponad dwukrotnie wzrosła także liczba najszybszych łączy (powyżej 100 Mb/s).

Duża popularność mobilnego Internetu sprawiła, że Polska należała do krajów z jednym z najwyższych wskaźników penetracji tą usługą w Unii Europejskiej (7 miejsce).

Telefonia ruchoma

W 2013 r. operatorzy w swoich bazach mieli zarejestrowanych łącznie ponad 56 mln kart SIM, co dało penetrację na poziomie 148%. Pomimo względnego nasycenia rynku usługami telefonii mobilnej utrzymał się liniowy trend wzrostu.

Telefonia ruchoma była nadal najistotniejszym segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego. W 2013 r. przychody telefonii mobilnej stanowiły prawie 46,3% wartości całego rynku. Zdecydowanie największą część przychodów (81%) generowali klienci post-paid. Nie przełożyło się to jednak na strukturę klientów. W 2013 r. utrzymała się różnica z poprzedniego roku, czyli przewaga o 8,4 pp. liczby użytkowników usług "na kartę".

W 2013 r. nastąpił wzrost liczby użytkowników o 5,3% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy wzrost odnosił się do operatorów MNO spoza największej czwórki oraz MVNO. Liczba kart SIM w ich sieciach zwiększyła się o 67,1% w stosunku do roku poprzedniego.

W 2013 r. ok. 1,55 mln, a więc o 23,9% więcej niż w roku poprzednim, użytkowników zdecydowało się na przeniesienie swojej usługi do innego operatora.

Telefonia stacjonarna

Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2013 r. zmalała zarówno wartość rynku telefonii stacjonarnej jak i liczba jej abonentów. Zwiększyła się natomiast popularność telefonii VoIP, w przypadku której liczba użytkowników wzrosła.

Struktura rynku w 201. r. nie uległa drastycznym zmianom. Pomimo spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na rynku, zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, była Telekomunikacja Polska.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.