UKE podsumowuje 2013 rok pod kątem interwencji konsumenckich

UKE podsumowuje 2013 rok pod kątem interwencji konsumenckich14.03.2014 11:00
Źródło zdjęć: © UKE

Polityka prokonsumencka stanowi jedno z najważniejszych założeń strategii Prezesa UKE. Eksperci Centrum Informacji Konsumenckiej UKE w minionym roku udzielili blisko 18 tysięcy porad telefonicznych, a Urząd formalnie podjął prawie 7 tysięcy interwencji u operatorów, z których 65 proc. zostało rozpatrzonych na korzyść konsumentów.

_ - Konsumenci coraz częściej egzekwują swoje uprawnienia i proszą o naszą interwencję u operatora lub składają wnioski o przeprowadzenie mediacji. Szacujemy, że w 2013 roku, w wyniku interwencji UKE oraz postępowań mediacyjnych, "odzyskaliśmy" dla konsumentów ponad 1,3 mln zł _ - mówi prezes UKE Magdalena Gaj.

Liczba i rodzaj dostępnych na polskim rynku usług telekomunikacyjnych systematycznie wzrasta, a skomplikowane i złożone zapisy regulaminów, cenników i promocji są niezrozumiałe dla klientów. Przeprowadzona w minionym roku kontrola UKE wykazała, że aż 92 proc. przedsiębiorców telekomunikacyjnych stosowało niezgodne z obowiązującymi przepisami wzory umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Nieprawidłowości wynikające m.in. z nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych oraz braku rozwagi konsumentów. Skala tych zjawisk jest bardzo wysoka, o czym świadczy liczba wniosków o interwencję u dostawców usług telekomunikacyjnych kierowanych przez poszkodowanych konsumentów do Prezesa UKE.

W roku 2013 Urząd otrzymał 6802 wniosków o interwencję Prezesa UKE, które wymagały m.in. uzyskania szczegółowych wyjaśnień od dostawcy usług telekomunikacyjnych, zbadania stanu faktycznego i prawnego, a nawet bezpośredniej interwencji u operatora.

_ - Większość wniosków o interwencję oraz zapytań kierowanych do Urzędu konsumenci składali drogą elektroniczną, choć istnieje możliwość wykorzystania drogi tradycyjnej. Zachęcamy jednak wszystkich konsumentów do korzystania z formy elektronicznej, przez wzgląd na jej wygodę, brak dodatkowych kosztów oraz szybkość _ - mówi Milena Górecka, naczelnik wydziału polityki konsumenckiej w UKE.

Korzystną formą rozwiązywania sporów pomiędzy konsumentem a operatorem usług telekomunikacyjnych są postępowania mediacyjne, których w UKE przeprowadzono w ubiegłym roku blisko 3200. Niemal połowa z nich - 48 proc., została zakończona pozytywnie dla abonentów.

Najczęściej zgłaszane problemy to:
- wprowadzenie w błąd przez przedstawicieli handlowych, w tym podejrzenie fałszerstwa (podrobienia podpisów na umowach),
- niedotrzymywanie przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych warunków świadczenia usług w przypadku przedłużenia umowy,
- problemy związane z przeniesieniem numeru podczas zmiany operatora usługi telekomunikacyjnej,
- jakość świadczonych usług, w tym zaniżona w stosunku do deklarowanej prędkość transmisji danych, brak zasięgu oraz awarie sieci telekomunikacyjnej,
- sposób naliczania opłat z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych,
- utrudniony kontakt z działami obsługi klienta.

W UKE od siedmiu lat funkcjonuje Centrum Informacji Konsumenckiej. Eksperci CIK odpowiadają codziennie na liczne pytania konsumentów z zakresu usług telekomunikacyjnych, inicjują akcje społeczne i edukacyjne, służą radą i wyjaśniają wszelkie wątpliwości dotyczące praw użytkowników.W roku 2013. pracownicy Centrum Informacji Konsumenckiej UKE odebrali około 18 tys. połączeń telefonicznych.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest inicjatorem licznych działań o charakterze społecznym, mające na celu przede wszystkim edukację użytkowników w zakresie przysługujących im praw.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.