UKE: nie zapłacimy za zmianę numeru?

UKE: nie zapłacimy za zmianę numeru?12.02.2009 14:30
Źródło zdjęć: © UKE

Jak wynika z analizy UKE, opłata za przeniesienie numeru z jednej sieci do drugiej nie powinna być wyższa niż 50 złotych. Docelowym rozwiązaniem ma być ustalenie tej usługi jako darmowej. W ten sposób sytuacja prawna upodobni sie do tej w całej Europie. Na przykład w Finlandii za zmianę numeru nie obowiązuje żadna dodatkowa opłata, a formalności trwają zaledwie kilka dni.

Jak tłumaczy Urząd Kontroli Elektronicznej, przenoszenie numerów przy zmianie operatora jest ważnym uprawnieniem użytkownika. Mimo to, z powodu wysokich opłat i zniechęcenia liczbą formalności, mało kto z tego korzysta. Uprawnienie klienta do zachowania przydzielonego numeru przy zmianie operatora jest również ważnym narzędziem stymulującym konkurencję. Wymusza na dostawcach publicznie dostępnych usług telefonicznych konkurowanie nie tylko o nowych abonentów, ale również o tych dotychczasowych.

"Obecne prawo telekomunikacyjne nic nie mówi o wysokości opłaty za zmianą numeru. Kiedyś niektórzy operatorzy żądali za taką operację 12. złotych. Sytuacja nieco się zmieniła w 2006 roku od kiedy można zmienić sieć zachowując swój dawny numer. Wtedy to prezes UKE zleciła wykonanie badania opinii społecznej na temat wysokości opłaty jaka mogłaby obowiązywać w przypadku przejścia do innego operatora. Respondenci określili taka kwotę na 50 złotych. Na tej podstawie UKE wydało przepis, na podstawie którego dotychczasowy usługodawca może wymagać zwrotu kosztów jedynie do tej kwoty. Decyzja została zaskarżona do sądu, który uznał, że badanie nie może być podstawą nowego prawa. Mimo to większość operatorów stosuje się do tej kwoty" - mówi PC World Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy prezesa Urzędu Kontroli Elektronicznej.
Wszyscy operatorzy, z których przenoszony jest numer pobierają od swoich abonentów jednorazowe opłaty pożegnalne. Dostawcy usług przekonują, że 5. złotych i tak nie pokrywa wszystkich kosztów związanych z przeprowadzeniem takiej operacji. Dlatego pozostała część musi być pokryta w ramach rozliczeń międzyoperatorskich. UKE proponuje utrzymanie wysokości opłaty za przeniesienie numeru w wysokości do 50 zł. Jednak rozwiązaniem docelowym powinno być bezpłatność takiej usługi dla klienta. Prezes UKE wskazuje również na potrzebę zmiany procedury przenoszenia numeru. Obecnie okres realizacji takiego zgłoszenia trwa ponad tydzień.
"Sprawdziliśmy koszty jakie ponoszą operatorzy zagraniczni podczas utraty klientów. Poza tym zapytaliśmy nasze firmy telekomunikacyjne, jakie ponoszą związane z tym wydatki. Różnica jest ogromna. W Finlandii, każdy przynajmniej raz zmieniał swojego operatora, a formalności trwają kilka dni. Ponadto w wielu krajach nie ma żadnych opłat pożegnalnych dla klientów. U nas operatorzy szacują koszty na kilkaset złotych, choć sami nie wiedzą dlaczego. Dlatego działania UKE zmierzają do całkowitego zlikwidowania tej opłaty. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad ułatwieniem przepisów dotyczących samej zmiany numeru. Jeżeli sejm poprze ustawę, formalności będą trwały zaledwie jeden dzień" - dodaje Jacek Strzałkowski.

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.