UKE chce trzykrotnie obniżyć hurtowe ceny SMS-ów

UKE chce trzykrotnie obniżyć hurtowe ceny SMS-ów13.07.2010 23:15
Źródło zdjęć: © UKE

UKE przymierza się do regulowania hurtowych cen, jakie operatorzy komórkowi każą sobie płacić za przyjmowanie do swojej sieci SMS-ów. Urząd opublikował projekt decyzji o pozycji znaczącej na rynku zakańczania SMS-ów dla Polkomtela, Centertela, PTC, P4 i Cyfrowego Polsatu.

Hurtowa stawka, po jakiej rozliczają się podani operatorzy, wynosi 0,15 zł netto za pojedynczą wiadomość SMS. UKE, na podstawie swoich analiz, chce ją ustalić na trzykrotnie mniejszym poziomie 0,05 zł.

Źródło zdjęć: © (fot. UKE)
Źródło zdjęć: © (fot. UKE)

_ Sytuacja, w której efektywna detaliczna cena wysłania wiadomości SMS jest zdecydowanie niższa aniżeli stawka hurtowa za zakańczanie tej wiadomości, nie znajduje racjonalnego uzasadnienia w wysokości stawki hurtowej _ - napisał UKE w poszczwególnych projektach decyzji.

Zdaniem UKE, chociaż z punktu widzenia konsumenta zjawisko to jest nieistotne, to z kolei z punktu widzenia operatora ma priorytetowe znaczenie, może bowiem spowodować tzw. subsydiowanie skrośne.

_ Subsydiowanie skrośne polega na pokrywaniu przez danego przedsiębiorcę kosztów dotyczących jednego rodzaju świadczonych usług przychodami pochodzącymi z innych usług. Subsydiowanie skrośne ma miejsce w przypadku, gdy przedsiębiorca osiąga duży zysk w jednym sektorze gospodarki i przeznacza go na inwestycje w innym sektorze w celu umocnienia swojej pozycji lub gdy osiągany przez przedsiębiorcę zysk przeznaczany jest na pokrycie strat ponoszonych w innej dziedzinie _ - napisano w projekcie decyzji.

Urząd, motywując chęć regulacji tego rynku, zwraca także uwagę na małych i młodych operatorów (Aero2, Cyfrowy Polsat)
, którzy zgłaszali problemy z podpisywaniem stosownych umów z "dużymi" operatorami, bo istniały trudności w definicji SMS-a, sposobu rozliczeń i kierowania ruchu.

Celem decyzji UKE jest stworzenie jasnej oferty przyjmowania i rozliczania ruchu SMS-owego, a także stworzenie cennika hurtowego w oparciu o faktycznie ponoszone koszty. Z danych UKE wynika, że w sieci Polkomtela, Centertela i PTC, w 2008 roku średni wolumen zakańczania ruchu SMS wyniósł 1,9 mld sztuk, a łączne przychody z tego tytułu - 289,8 mln zł. W I półroczu 2009 roku było to odpowiednio 1,3 mld sztuk i 191,3 mln zł.

Rok temu w UKE odbyła się debata na temat hurtowych cen terminowania wiadomości. Szerzej relacjonowaliśmy ją w tej wiadomości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.