To powinno być w każdym pociągu! Nowoczesne systemy na kolei

To powinno być w każdym pociągu! Nowoczesne systemy na kolei13.08.2013 11:14
Źródło zdjęć: © StuporesMundi / Wikimedia / CC

Hamulce, systemy ograniczające poślizg kół - czym teraz mogą pochwalić się najnowocześniejsze pociągi?

Podczas ostatniej dekady, kupując nowy samochód, potencjalny klient był bombardowany informacjami o wprowadzonych nowościach takich jak kolejne systemy nawigacji, napęd hybrydowy różnych generacji czy na przykład czujniki zbliżeniowe. W przypadku samolotów, pasażerowie mogli podziwiać kolejne nowinki technologiczne, jak różnorodne formy interaktywnych rozrywek wprowadzonych na pokłady czy coraz wydajniejsze i cichsze silniki. Na tym tle pociągi wypadały dość blado, przypominając relikty minionej epoki.

Takie zestawienie nie jest do końca uczciwe. Przede wszystkim, ludzie kupują sobie samochody, więc zwracają większą uwagę na wprowadzane w nich innowacje. Ponadto, producenci aut, uczestnicząc w nieustannym „wyścigu zbrojeń”. traktują wszelkie nowinki techniczne jako sposób umożliwiający odróżnienie ich produktów.

W odróżnieniu do samochodów, „kolejek”. nie kupują osoby prywatne w salonach czy na giełdach. Pociągi są przeznaczone do znacznie dłuższego użytkowania, więc też dużo więcej czasu zajmuje upowszechnienie innowacji technologicznych wprowadzanych na kolei. Zwolennicy transportu kolejowego uważają, że rozwój technologiczny jest dodatkowym argumentem na uprzywilejowanie kolei kosztem samochodów i samolotów latających na krótkich trasach. Biorąc pod uwagę wysokie ceny paliw, zatłoczone drogi i rosnącą liczbę przewozów pasażerskich oraz towarowych, nie jest to tylko myślenie „życzeniowe”.

Sposób na ślizganie

W ostatnich latach producenci znaleźli na przykład sposób na ograniczenie poślizgu kół na torach, powodujących stratę energii i ograniczenie siły pociągowej. Systemy komputerowe instalowane zarówno w pociągach elektrycznych, jak i "dieslowych" umożliwiają redukcję mocy napędowej do czasu, kiedy koła ponownie odzyskają przyczepność. Ponadto, komputer za pomocą specjalnych rozpylaczy może sypać piasek na tory, zmniejszając ewentualne poślizgi.

W trudnych warunkach pogodowych lokomotywa potrafi zużyć nawet 3 tony piasku w 2. godziny. Taki system pozwala jednak zwiększyć liczbę wagonów towarowych, podczepionych do pojedynczej lokomotywy, z 26 do 31. Dzięki temu USA, Kanada i Meksyk w ciągu dwóch ostatnich dekad poprawiły przepustowość swoich sieci kolejowych o 90 proc.

Hamulce

Systemy hamulcowe także uległy unowocześnieniu. Hamowanie pociągu, składającego się ze 10. wagonów i jadącego z prędkością 80 km na godz., zajmuje ok. 2 kilometry. Nowoczesne hamulce są obecnie wytwarzane z żywicy, elastomerów i wełny mineralnej, pozwalających na większe tarcie przy wyższych temperaturach, bez efektów drżenia bądź wstrząsów.

Co najważniejsze, obecnie hamulce są aktywowane elektronicznie, zatrzymując wszystkie wagony od razu (w pociągach starego typu hamulce były uruchamiane w wagonach po kolei, co zajmowało nawet do dwóch minut). Technologia ta została wprowadzona w USA zaledwie 6 lat temu, ale pomimo wysokich kosztów jest chętnie implementowana, ponieważ zapobiega utracie panowania nad pociągiem, do czego czasem dochodziło w wypadku długich składów zjeżdżających z góry.

Sieciowe oprogramowanie

Czasem do wypadku dochodzi nie z powodu zbyt słabych hamulców, ale w wyniku właśnie ostrego hamowania. Tutaj warto zauważyć, że dużą rolę odgrywa zarówno waga całego składu, jak i jego poszczególnych części –. cięższe wagony poprzez nacisk na lżejsze, znajdujące się na przedzie, mogą doprowadzić do wykolejenia.

Nowoczesne oprogramowanie umożliwia wypracowanie optymalnego sposobu załadunku składu, biorąc pod uwagę planowaną trasę przejazdu. Pociąg na przykład może bezpiecznie przewozić na równym terenie 8 tysięcy ton ładunku umieszczonego za pustym wagonem, podczas gdy na zjeździe z góry ta liczba maleje do 3 tysięcy ton.

Inny sposób na ograniczenie tego typu ryzyka to instalacja na torach niewielkich czujników (wielkości znaczka pocztowego), które mierzą nacisk wywierany przez wagon na tor. Następnie wysyłają one sygnał do operatora, który dzięki temu może przekonfigurować skład lub odpowiednio wyregulować system hamulcowy.

Optymalizacja jazdy

Operatorzy szybkich pociągów pasażerskich jak TGV, potrafią poprowadzić skład przy minimalnym zużyciu energii, korzystając z nierówności terenu –. w zależności od spadków i wzniesień kolej przyspiesza bądź zwalnia. Jednak w przypadku długich pociągów towarowych do oszczędności paliwa jest niezbędne specjalne oprogramowanie.

Norfolk Sothern, jeden z amerykańskich operatorów kolejowych, stosuje taki system, który poprzez przyspieszenia i hamowania na zakrętach optymalizuje zużycie paliwa. Co prawda wprowadzenie takiego oprogramowania nie jest tanie, ale zdecydowanie opłaca się, biorąc pod uwagę oszczędności na paliwie.

Energia z pociągów

Inżynierowie z koncernu Siemens opracowali sposób, dzięki któremu energia kinetyczna powstała podczas hamowania pociągów wysokich prędkości może być przekształcona w energię elektryczną przesyłaną siecią. Powstałe w taki sposób nadwyżki energii mogą być wysyłane do innego składu (w obrębie 30km), który właśnie przyspiesza, bądź zostać wykorzystane do zasilania okolicznych domów lub fabryk. W Niemczech taka metoda zasilania jest testowana w blisko 2. różnych miejscach. Biorąc pod uwagę, że w UE jest ponad 6800 km linii kolei szybkich prędkości, a zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej liczba ta ma się wyraźnie zwiększyć, to sprawa jest warta uwagi.

AO

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.