"To nie jest zwykła reklama". W Warszawie stanął billboard, który czyści powietrze

"To nie jest zwykła reklama". W Warszawie stanął billboard, który czyści powietrze02.10.2018 12:01
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Zaczyna robić się coraz chłodniej, a to oznacza, że już niedługo znowu na ustach wszystkich będzie smog. Niestety - dosłownie, bo zanieczyszczenia dostaną się do płuc. Firma Aviva chce jednak z tym walczyć - i robi to na ulicach Warszawy.

"Ten billboard to nie reklama" - głosi napis na wielkim plakacie, który stoi obok skrzyżowania Alei Jerozolimskich i al. Jana Pawła II w Warszawie. Logo firmy Aviva może zmylić, ale to rzeczywiście nie jest treść reklamowa (o ile uznamy, że logo samo w sobie nie promuje marki). To pierwszy w Polsce billboard będący jednocześnie filtrem powietrza. Przez rok jest w stanie pochłonąć zanieczyszczenia wytwarzane przez ponad 91 tys. samochodów.

Filtr wykonany jest ze specjalnej siatki, która absorbuje gazy takie jak: tlenki azotu, dwutlenek siarki czy benzen, które są szkodliwe dla naszego zdrowia - czytamy na stronie akcji wiemczymoddycham.pl, o której billboard również informuje.

Za technologię trzech warstw siatki oczyszczającej The Breath odpowiadają włoscy naukowcy.

Filtr to element większej układanki. W drugiej edycji kampanii "Wiem, czym oddycham" Fundacja Aviva zwiększy o kolejne 100 liczbę zewnętrznych czujników monitorujących jakość powietrza w sieci firmy Airly. Urządzenia te "na żywo" przesyłają dane dotyczące stężenia zanieczyszczeń w atmosferze, m.in. pyłów zawieszonych PM2,5 i PM10, które można śledzić na komputerze lub smartfonie. Do 27 października każdy sam może zgłosić miejsce, w którym według niego powinien się taki czujnik znaleźć. Setkę lokacji wyłoni specjalne głosowanie, które potrwa do 5 grudnia.

Bilboard, który pochłania zanieczyszczenia, może wydawać się dziwnym pomysłem, ale coraz częściej właśnie w taki kreatywny sposób walczy się ze smogiem. Sposoby na oczyszczenie powietrza przedstawiane są na krakowskim festiwalu Smogathon. Ubiegłoroczną edycję wygrał zwykły - na pierwszy rzut oka - obraz. Jest jednak wyjątkowy, bo w procesie fotosyntezy zamienia dwutlenek węgla w tlen.

– Na pomysł wpadłam ok. 2,5 roku temu, kiedy o problemie zanieczyszczenia powietrza robiło się coraz głośniej. Na zewnątrz mamy drzewa, które produkują tlen. Korzystając z pewnego doświadczenia w nowych technologiach zastanawialiśmy się, co możemy zrobić, żeby polepszyć sytuację w pomieszczeniach, w których spędzamy ok. 85 procent czasu – zdradziła Alina Adams, współzałożycielka Artveoli.

Wiele wskazuje na to, że o smogu w tym i przyszłym roku znowu będzie bardzo głośno. Sierpniowe zachowania Ministerstwa Energii były nazywane przez organizacje pozarządowe mianem patologii.

- Patologie na rynku węgla zostają usankcjonowane. Bo jak inaczej można nazwać dopuszczenie do sprzedaży węgla, którego prawie jedna trzecia to popiół? – mówił w rozmowie z WP Tech Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego. – Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska z Krakowa jasno stwierdził, że taki węgiel nie może trafić do sprzedaży detalicznej, tylko można go spalać w ciepłowniach, gdzie instalacje mają filtry – podkreśla.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.