Telewizor cię szpieguje. Nie zgadniesz, co może o tobie wiedzieć

Telewizor cię szpieguje. Nie zgadniesz, co może o tobie wiedzieć06.02.2022 13:15
Telewizory Smart TV
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

"Inteligentne" urządzenia coraz częściej goszczą w naszych domach. Jednak poza tym, że zapewniają łatwy dostęp do wielu dodatkowych funkcji, to mogą również gromadzić dane na temat użytkowników, by później sprzedawać je reklamodawcom i brokerom.

Wydawać by się mogło, że telewizory to urządzenia, które jedynie wyświetlają treści. Jednak dzisiaj, nowoczesne smart TV stały się "dwustronnymi lustrami" umożliwiającymi również obserwowanie użytkowników. Ich celem jest zebranie jak największej ilości informacji o zachowaniu widzów, ich zainteresowaniach, czy danych demograficznych.

Te dane następnie są sprzedawane reklamodawcom i brokerom, którzy mogą je wykorzystać m.in. do personalizacji reklam. Co ciekawe, tego typu dane mogą być również łączone z tymi zbieranymi przez smartfony czy inne "inteligentne" urządzenia. To pozwala na o wiele bardziej szczegółowe profilowanie użytkowników.

W jaki sposób telewizory zbierają dane?

Teoretycznie wszystkie Smart TV są w stanie zbierać dane na temat użytkowników. Najczęściej to odbiorniki z funkcją głosowej obsługi sprzętu nasłuchują, rejestrują i od razu przesyłają dane do analizy firmom zewnętrznym.

Jednak nawet wyłączenie obsługi głosowej nie gwarantuje całkowitego zabezpieczenia przed szpiegowaniem. Większość aplikacji zainstalowanych na Smart TV ma za zadanie przekazywanie danych o użytkownikach do reklamodawców i brokerów. Korzystają one z tych samych technologii do śledzenia ciasteczek, co strony internetowe.

Jest jeszcze jedna funkcja, na którą warto zwrócić uwagę. Automatyczne rozpoznawanie treści (ACR) wykorzystuje techniki analityczne do identyfikacji obrazu i dźwięku w telewizorze, porównując je z dużą bazą danych, aby określić, co jest odtwarzane. Dane zebrane w czasie oglądania przez nas programów telewizyjnych są następnie przekazywane firmom trzecim.

Gdzie trafiają dane użytkowników?

Najczęściej dane zebrane przez telewizory są przekazywane reklamodawcom. Badania prowadzone w 2019 roku przez Northeastern University wskazały, że dane trafiają przede wszystkim najpierw do Amazona, Google’a, firmy Akamai i Microsoftu, którzy są głównymi dostawcami rozwiązań chmurowych. Przysyłane dane są najczęściej szyfrowane, co utrudniło badaczom ich dokładną identyfikację.

Tak długo, jak "inteligentne" telewizory pozostają podłączone do Internetu, mogą przesyłać dane firmom zewnętrznym. Nie da się temu całkowicie zapobiec, ale możemy próbować ograniczyć "szpiegowanie" nas poprzez wyłączenie funkcji ACR, wyłączenie kamery i mikrofonu czy rezygnację z funkcji reklamowych.

Zobacz też: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.