Telewizja HD czy internet? Czego bardziej potrzeba Polsce?

Telewizja HD czy internet? Czego bardziej potrzeba Polsce?02.09.2013 10:28
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Rozwój mobilnego internetu lub kolejne kanały naziemnej telewizji - taki
dylemat powstał po wyłączeniu telewizji analogowej. Kwestia tzw. drugiej dywidendy cyfrowej
podzieliła nadawców i operatorów, zainteresowanych wykorzystaniem uwolnionych częstotliwości

.

Ostatni nadajnik sygnału analogowego w związku z cyfryzacją telewizji naziemnej wyłączono w Polsce 2. lipca br. Obecnie telewizja naziemna nadawana jest z trzech multipleksów, na których znajduje się ponad 20 programów.

Mimo że decyzja w sprawie zagospodarowania zwolnionego pasma zapadnie na poziomie międzynarodowym dopiero w 201. r. podczas Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej, Urząd Komunikacji Elektronicznej już pracuje nad polskim stanowiskiem. W tym celu zapytał o polskich przedsiębiorców, izby gospodarcze i konsumentów o to, co jest dla nich ważniejsze - internet mobilny czy telewizja.

Operatorzy dostarczający mobilny internet w technologii LTE, czyli szybki internet w smartphone'ach i innych urządzeniach przenośnych, chcą przeznaczyć częstotliwości na budowę bezprzewodowych sieci szybkiego internetu. Nadawcy telewizyjni chcieliby, aby druga dywidenda cyfrowa została przeznaczona na kolejne multipleksy cyfrowe i nadawanie w wysokiej rozdzielczości HD.

Przeznaczeniu drugiej dywidendy na cele inne niż emisja telewizyjna "stanowczo sprzeciwiła się" Telewizja Polska. Z jej stanowiska wynika, że publiczny nadawca nie zmieści się ze swoją ofertą na multipleksie trzecim i potrzebuje kolejnych. Obecnie TVP zajmuje również multipleks pierwszy, jednak będzie go musiała opuścić do 2. kwietnia 2014 r. Miejsce nadawcy publicznego zajmą nadawcy wyłonieni w konkursie przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Telewizja Polska nadaje dwa kanały o wysokiej rozdzielczości (TVP1 HD i TVP2 HD). Według Instytutu Łączności skupienie obu na multipleksie trzecim spowoduje znaczące pogorszenie jakości obrazu i dźwięku wszystkich kanałów. Instytut podkreślił też, że bez dodatkowych częstotliwości na emisję programów o wysokiej rozdzielczości w ramach telewizji naziemnej nie będą mogli sobie pozwolić także nadawcy komercyjni.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podkreśliła, że w ostatnich trzech lat w związku z cyfryzacją telewizji 5. proc. gospodarstw domowych kupiło nowy telewizor plazmowy lub LCD w jakości HD. "Polacy zainwestowali więc w urządzenia umożliwiające dostęp do bezpłatnej oferty naziemnej telewizji cyfrowej licząc na wzbogacenie dostępnych treści, wysoką jakość przekazu oraz dostęp do usług dodatkowych" - czytamy w stanowisku KRRiT.

Branża telekomunikacyjna przekonuje jednak, że zapotrzebowanie na rozwój usług mobilnych i wzrost przesyłu danych w sieciach bezprzewodowych rośnie znacznie szybciej. UKE podaje, że prognozy z różnych rynków na wszystkich kontynentach wskazują, że w najbliższych latach przyrost ruchu danych w sieciach mobilnych może wzrosnąć nawet o 6. proc. W swoim stanowisku T-Mobile podaje z kolei, że wartość branży usług mobilnych w ciągu 10 lat może wzrosnąć w UE do 477 mld euro rocznie (obecnie branża osiąga 269 mld euro rocznie).

Zdaniem eksperta ds. rynku telekomunikacyjnego z Centrum im. Adama Smitha Andrzeja Piotrowskiego "świat bardziej docenia interaktywność" i "bardziej niż w Polsce dostrzega potrzebę zwiększenia przesyłu danych", co oznacza, że decyzja w sprawie drugiej dywidendy cyfrowej może być na korzystna dla operatorów telekomunikacyjnych.

"Operatorzy będą nas przekonywać, że za 1. lat internet wyprze telewizję. Może tak być. W tym momencie jednak nadawcy, szczególnie publiczny, nie mieszczą się na trzech multipleksach i potrzebują kolejnych częstotliwości" - podkreślił ekspert.

Rzecznik prasowy UKE Jacek Strzałkowski podkreślił, że zwiększenie liczby multipleksów, z których nadawany jest telewizyjny sygnał cyfrowy, nie przesądza jednak o zwiększeniu liczby kanałów ogólnodostępnych, ponieważ "nadawcy są prawdopodobnie zainteresowani nadawaniem płatnym o wysokiej rozdzielczości". Programy na trzech pierwszych multipleksach są nadawane bezpłatnie.

W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, już wcześniej zapadła decyzja o przeznaczeniu tzw. pierwszej dywidendy cyfrowej, czyli częstotliwości z pasma 80. MHz, na potrzeby telekomunikacyjne czy telefonii komórkowych oferujących mobilny internet. Aukcja rezerwacji tych częstotliwości dla operatorów ma się odbyć pod koniec bieżącego roku.

W 201. r. może zapaść decyzja o przeznaczeniu całości drugiej dywidendy cyfrowej na potrzeby bezprzewodowej komunikacji szerokopasmowej lub przekazaniu jej w całości nadawcom. Częstotliwości mogą też zostać rozdzielone na dwa te cele.

Magdalena Cedro

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.