Telefontornet, czyli miasto w sieci. Wieża telefoniczna w Sztokholmie

Telefontornet, czyli miasto w sieci. Wieża telefoniczna w Sztokholmie01.01.2021 16:02
Telefontornet - wieża telefoniczna z końca XIX wieku
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

80 metrów wysokości i wygląd upiornej machiny, górującej nad miastem i oplatającej go siecią tysięcy przewodów. Tak prezentował się symbol szwedzkiej nowoczesności – wieża telefoniczna w Sztokholmie

Rosnąca popularność telefonów spowodował pod koniec XIX wieku poważny problem. Gdy aparatów telefonicznych było tylko kilka, organizacja przewodowych połączeń między nimi nie nastręczała trudności. Ale co robić, gdy trzeba w szybkim tempie zbudować infrastrukturę łączącą tysiące nowych abonentów?

Rozwiązaniem tego problemu okazały się pod koniec XIX wieku wieże telefoniczne. Były to górujące nad okoliczną zabudową miejsca, do których prowadzono przewody od okolicznych telefonów.

Zebranie kabli telefonicznych w jednym miejscu umożliwiało działanie pierwotnych central telefonicznych, gdzie nawiązanie połączenia wymagało fizycznego złączenia stosownych przewodów.

Kable telefoniczne wewnątrz wieży, Źródło zdjęć: © Tekniska museet, Lic. CC BY 2.0
Kable telefoniczne wewnątrz wieży
Źródło zdjęć: © Tekniska museet, Lic. CC BY 2.0

5500 kabli na niebie

Taką właśnie budowlę wzniosła szwedzka firma telekomunikacyjna Stockholms Allmänna Telefon AB, która zaprojektowała prawdziwego giganta ze stali. W 1887 roku w centrum miasta wyrosła kwadratowa, kratownicowa wieża o wysokości 80 metrów. A ponieważ stalowy kolos nie cieszył się uznaniem mieszkańców, poproszony o upiększenie konstrukcji architekt Fritz Eckert dodał na szczycie cztery wieżyczki.

Efekt okazał się spektakularny: z powodu tysięcy zbiegających się w jednym miejscu przewodów, centrum Sztokholmu zostało przykryte siecią kabli, przypominającą gigantyczną pajęczynę. W sumie, w szczytowym okresie, do wieży prowadziło aż 5500 kabli.

Telefontornet już bez kabli, za to z zegarem na szczycie, Źródło zdjęć: © Teknlska museet
Telefontornet już bez kabli, za to z zegarem na szczycie
Źródło zdjęć: © Teknlska museet

Od telefonów po śledzie

Na szczęście telefontornet szybko przestała być potrzebna – budowniczowie infrastruktury telekomunikacyjnej zaczęli bowiem umieszczać przewody w ziemi. Dzięki temu już w 1913 roku mieszkańcy Sztokholmu mogli cieszyć się widokiem nieba, niezasłoniętego przez plątaninę kabli.

Wieża, choć nie spełniała swojej pierwotnej roli, nadal jedna stała i zaczęto wykorzystywać ją jako miejsce na reklamę. Na wieżach umieszczono anteny, a telefontornet służyła także jako pomoc dla rybaków – za pomocą wywieszanych flag władze informowały mieszkańców o pojawieniu się w okolicznych wodach wielkich ławic śledzi. W 1939 na szczycie wieży pojawił się największy zegar w Europie.

Ostatecznie, po pożarze, który osłabił stalową konstrukcję, sztokholmska wieża telefoniczna została w 1953 roku rozebrana.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.