Telefonia internetowa przestaje być gadżetem

Telefonia internetowa przestaje być gadżetem13.11.2012 15:11
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Z raportu Urzędu Kontroli Elektronicznej wynika, że w 2011 r. wpływy całego rynku usług VoIP w Polsce wyniosły 260 mln zł, odnotowując wzrost na poziomie 6,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Sieć internetowa to nie tylko strony www, ale również szereg usług, które pozwalają nam szybko, wygodnie i przede wszystkim tanio kontaktować się z przyjaciółmi i rodziną. Co istotne, podczas rozmowy wcale nie musimy siedzieć przed komputerem.

VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) to technologia przesyłania głosu z wykorzystaniem internetu. Operatorzy VoIP nie ponoszą kosztów utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej, dlatego mogą oferować bardzo niskie ceny połączeń –. także w przypadku rozmów międzypaństwowych. Ważna jest też jakość połączeń, która obecnie niczym nie ustępuje rozmowie przez telefon stacjonarny, albo komórkowy. Często może być nawet wyższa.

Badania UKE potwierdzają wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi w Polsce. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych - 95,5 proc. Widoczną tendencją jest natomiast wypieranie telefonu stacjonarnego przez telefon komórkowy. Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 62,1 PLN. W przypadku telefonu komórkowego kwota ta wynosi: 6. PLN (dotyczy osób płacących abonament), 42 PLN (użytkownicy kart pre-paid). Za granicą z roamingu korzysta więcej niż połowa przebadanych przez UKE respondentów – 59,8 proc. I to właśnie połączenia międzypaństwowe kosztują nas najwięcej. Tymczasem minuta rozmowy z rodziną lub przyjaciółmi do dowolnego miejsca w świecie może kosztować nawet kilka groszy. Dzięki technologii VoIP nie musimy obawiać się wysokich rachunków telefonicznych dzwoniąc do kraju z zagranicznych wakacji. Nie interesują nas ceny roamingu, koszty minuty połączenia w danym kraju oraz to czy dzwonimy w
dzień roboczy czy w weekend. Rozmowy między klientami tego samego operatora VoIP są darmowe, natomiast dzwonienie na telefon stacjonarny lub komórkowy kosztuje od kilku do kilkunastu groszy za minutę. Jest jednak warunek – darmowy dostęp do internetu za granicą, ponieważ koszty transferu danych w roamingu są astronomiczne.

Internet - warunek konieczny

Aby korzystać z VoIP musimy mieć zapewniony dostęp do globalnej sieci. Jednak wbrew pozorom telefonia internetowa nie wymaga konieczności posiadania komputera –. Oczywiście można wykorzystać komunikator internetowy np. Skype i używać do rozmów zestawu mikrofonu ze słuchawkami podłączony do laptopa lub stacjonarnego PC-ta, ale to nie jedyna możliwość – mówi Damian Serwatka z Moico, operatora oferującego usługi telekomunikacyjne dla klientów indywidualnych. - Nie trzeba włączać komputera, aby dzwonić przez internet. Urządzenie zwane bramką VoIP pozwala na podłączenie do sieci zwykłego telefonu. Można też zaopatrzyć się w specjalny telefon przeznaczony do rozmów internetowych, który możemy podłączyć w dowolnym mieście, dowolnym państwie, a stawki zawsze pozostaną takie same. Można także, co jest najwygodniejszą opcją, zainstalować odpowiednią aplikację w swoim smartfonie. Aplikacji do wyboru jest całe mnóstwo, z różnymi poziomami cen, z różnymi możliwościami i usługami dodatkowymi. Wszystkie najważniejsze
aplikacje (także Skype) dostępne są na najpopularniejsze systemy operacyjne takie jak Android, iOS i Windows Phone.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.