Telefon zdradzi złodzieja

Telefon zdradzi złodzieja06.03.2012 12:02
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Naukowcy z USA skonstruowali oprogramowanie, które po cechach połączeń telefonicznych pozwoli rozpoznać oszusta, który usiłuje autoryzować przez telefon transakcję, posługując się danymi skradzionej karty kredytowej - poinformował magazyn "Technology Review".

Podobnie jak akcent zdradza skąd pochodzi dana osoba, typ telefonu, rodzaj połączenia i szczególne cechy infrastruktury telefonicznej mogą ułatwić złapanie złodzieja, który usiłuje korzystać z danych skradzionej karty kredytowej, autoryzując ją przez telefon.

Naukowcy pracujący dla firmy technologicznej Pindrop ocenili, że „tajne”. słowa i terminy używane zwykle do autoryzacji karty przez bank są łatwe do rozłamania i uzyskania, choćby przez phishing lub poprzez kradzież danych online. Przekierowanie, umożliwiające uzyskanie numeru telefonu właściciela karty, aby potem podszyć się pod niego w kontaktach z bankiem jest też czymś częstym – twierdzi Vijay Balasubramaniyan, prezes zarządu, współwłaściciel i główny badacz Pindrop.

Analizując wiele pochodzących z banków zapisów rozmów, używanych do oznaczenia prawdopodobnych przypadków oszustw, badacze stwierdzili, że podobnie jak głos człowieka brzmi różnie w zależności od tego, z jakiego miejsca telefonuje, także łańcuch przekaźników, telefonów i urządzeń operatorskich tworzy za każdym razem inny typ „szumów rozmowy”.

Oprogramowanie, które opracowali naukowcy pracujący dla Pindrop pozwala na wydobycie specyficznych informacji z każdego „szumu rozmowy”. Jak powiedział „Technology Review”. kierujący projektem prof. Mustaque Ahamad z Georgia Institute of Technology, istniejące od dawna sieci telefoniczne „mają inne sygnatury techniczne – coś jak różne odciski palców - w różnych regionach”.

Starsza infrastruktura z Europy Zachodniej różni się bardzo od stosunkowo nowej zbudowanej w Afryce. Oprogramowanie do obróbki głosu stosowane przez usługodawców z różnych regionach świata nie pochodzi też od tego samego dostawcy i zdradza znaczące różnice. W rezultacie, jak uważa Ahamad, różnica 18. km jest już dobrze widoczna i wykrywalna w „szumach rozmowy” pochodzących z rozmowy telefonicznej, chociaż obecnie oprogramowanie Pindrop działa dla większych dystansów.

Według Ahamada i Balasubramaniyana przejęcie połączenia i podrobienie właściwych szumów rozmowy jest dla oszustów trudne. Zmiana telefonów i różnice pomiędzy telefonami komórkowymi i stacjonarnymi, powoduje już różnice w obrazie rozmowy, które są wykrywalne przez oprogramowanie, mimo iż nawet inne parametry pozostaną te same. Pindrop obecnie tworzy bazę „szumów rozmowy”. charakterystycznych dla rozmów znanych oszustów, autoryzujących wykradzione karty płatnicze. Baza ta będzie źródłem porównawczym i zarazem bazą danych dla rozwijającego się oprogramowania wykrywającego szybko oszustwo w trakcie rozmowy.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.