Telefon dla Babci i Dziadka

Telefon dla Babci i Dziadka18.01.2011 15:03

Dzień Babci i Dziadka coraz bliżej. Dobrym pomysłem na prezent z tej okazji może być telefon komórkowy, dopasowany do potrzeb ludzi starszych.

Najeżony dodatkami sprzęt i rozbudowane funkcje przyciągają z reguły ludzi młodych. Starsze osoby starają się unikać stresu związanego z obsługą zbyt skomplikowanego urządzenia. Z tego względu seniorzy korzystają najczęściej z aparatów stacjonarnych, czyli wyłącznie w domu. Możliwość kontaktu z bliskimi z każdego miejsca i w dowolnej chwili byłaby dla nich nieoceniona, jednak nowoczesne, dotykowe ekrany oraz niewielkie, ściśle ułożone przyciski mogą stanowić wyzwanie, z którym nie każdy jest w stanie sobie poradzić. Dlatego komórka zaprojektowana specjalnie z myślą o seniorach wydaje się być doskonałym rozwiązaniem dla dziadków czy starszych już rodziców. W tej sytuacji nie wystarczy jednak sam zakup, konieczny jest jeszcze indywidualny, cierpliwy „kurs obsługi”, aby mogli oni cieszyć się swobodną rozmową z najbliższymi.

Im prościej, tym lepiej

Telefon dla seniora powinien być przede wszystkim funkcjonalny. Nie musi to oznaczać rezygnacji z wysokiej jakości wykonania, wymagane jest jednak spełnienie kilku specyficznych warunków. Podstawą jest proste menu i nieskomplikowana obsługa. Zagwarantują ją przede wszystkim duże, czytelne i łatwo wyczuwalne klawisze, które można odczytać bez sięgania po okulary. Odpowiedniej wielkości przyciski oraz konieczność zachowania właściwych odstępów między nimi sprawiają, że klawiatura tego typu aparatów zajmuje większość powierzchni przedniego panelu. Ekran ma więc zdecydowanie mniejszy rozmiar niż w nowoczesnych telefonach komórkowych. Jednak kontrastowy, zazwyczaj monochromatyczny wyświetlacz, z przyjaznym dla oczu tłem i dużą czcionką zapewnia optymalną widoczność tekstu. Do bardzo ważnych elementów komórki dla osób starszych należy również zaliczyć solidną baterię, mocne głośniki oraz przycisk alarmowy.

Źródło zdjęć: © Emporia Elegance (fot. Emporia)
Źródło zdjęć: © Emporia Elegance (fot. Emporia)

Jaki model dla seniora?

Na rynku jest kilku głównych producentów telefonów komórkowych, spełniających opisane wymagania, m.in. Emporia, Doro czy Evolve. Np. telefony komórkowe Emporia mają wbudowane głośniki o niskiej częstotliwości rezonansowej, dzięki czemu zredukowane zostało sprzężenie akustyczne. Oznacza to mniejsze prawdopodobieństwo zakłóceń, jakie mogłyby pojawić się w przypadku używania telefonów komórkowych przez osoby noszące aparaty słuchowe.

**[ Telefon dla seniora - sprawdź nowości, recenzje, testy ](

Emporia Elegance to model wyposażony w kolorowy wyświetlacz OLED, zapewniający wysoką jasność i duży kontrast widocznego tekstu. Niedowidzące czy niedosłyszące osoby, które stosunkowo dużo komunikują się przez telefon, będą zadowolone z Emporii Talk: ma głośny dzwonek, bardzo czytelny ekran, funkcję głośnomówiącą oraz wytrzymałą baterię. Z kolei Emporia Life posiada przycisk alarmowy pozwalający łatwo i szybko wezwać pomoc. Przyciśnięcie go skutkuje próbą nawiązania połączenia z wybranym kontaktem, a w przypadku niepowodzenia wybierany jest automatycznie kolejny z 5 zapisanych na liście numerów.

Źródło zdjęć: © Emporia Talk (fot. Emporia)
Źródło zdjęć: © Emporia Talk (fot. Emporia)

Podobną funkcję posiada także przycisk SOS w Evolve Easy GX440. Model ten ma również funkcję SMS RemoteTrack, która wybranym wcześniej osobom umożliwia zdalne wprowadzanie zmian w telefonie np. treści i czasu alarmu, numeru na liście ulubionych czy numeru SOS. Model Evolve przeznaczony dla seniorów sprzedawany jest razem z podstawką, pełniącą funkcję ładowarki. Większość z oferowanych obecnie telefonów wyposażona jest również w niewielką latarkę.

Źródło zdjęć: © Evolve Easy GX440 (fot. Evolve)
Źródło zdjęć: © Evolve Easy GX440 (fot. Evolve)

Innymi propozycjami mogą być także telefony myPhone 106. GRAND i myPhone 1070 CHIARO. Podobnie jak wcześniej opisane modele, tak i te wyposażono w specjalny przycisk alarmowy, duże klawisze i czytelne wyświetlacze. Na uwagę zasługuje wyjątkowo duży w tej klasie wyświetlacz modelu 1060 GRAND. Oba modele wyposażono w latarkę oraz radio FM. Ich wspólną cechą są bardzo głośne dzwonki, które z pewnością usłyszą starsze osoby. Model 1070 Chiaro to także bardziej nowoczesna i mniej kanciasta obudowa.

Źródło zdjęć: © myPhone 1070 Chiaro (fot. myPhone)
Źródło zdjęć: © myPhone 1070 Chiaro (fot. myPhone)

**[ Telefon dla seniora - sprawdź nowości, recenzje, testy ](

Ciekawie prezentuje się także telefon Doro HandleEasy 330. Wyróżnia się on białą obudową oraz zastosowaniem kolorowego wyświetlacza, w miejscu monochromatycznych stosowanych u konkurentów. Odbija się to nieco na cenie, gdyż telefon wyceniono na około 500zł. Obok polifonicznych dzwonków telefon wyposażono także w obowiązkową w tej klasie urządzeń latarkę i radio FM.

Źródło zdjęć: © Doro HanldeEasy 330 (fot. Doro)
Źródło zdjęć: © Doro HanldeEasy 330 (fot. Doro)

Siła przyzwyczajenia

Seniorzy mogą początkowo sceptycznie podchodzić do propozycji korzystania z telefonu komórkowego, ale z reguły szybko się do niego przyzwyczajają. Wygoda, a przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa związane z tym urządzeniem, stanowią silną motywację do zaprzyjaźnienia się z mobilną technologią. Starsi ludzie w dużo większym stopniu niż młodzi doceniają możliwość komfortowego kontaktu z bliskimi.

_ Materiał opracowany przy udziale doradców z salonów telekomunikacyjnych aetka. _
**[ Telefon dla seniora - sprawdź nowości, recenzje, testy ](

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.