Tako rzecze Plus

Tako rzecze Plus06.06.2008 05:13
Źródło zdjęć: © WP.PL

Czwartkowa konferencja Plusa (oficjalna, bo już pierwsze mniej oficjalne newsy na ten temat pojawiły się w środę) na temat wprowadzenia nowej marki pre paid nasuwa jeden wniosek. Dlaczego telekom, który ma własną infrastrukturę, należy do grupy „trzymającej władzę”, czyli trzech najpotężniejszych pod względem przychodów i liczby abonentów decyduje się na taki ruch?

Czwartkowa konferencja Plusa (oficjalna, bo już pierwsze mniej oficjalne newsy na ten temat pojawiły się w środę) na temat wprowadzenia nowej marki pre paid nasuwa jeden wniosek. Dlaczego telekom, który ma własną infrastrukturę, należy do grupy „trzymającej władzę”, czyli trzech najpotężniejszych pod względem przychodów i liczby abonentów decyduje się na taki ruch? Zaś operatorzy wirtualni (MVNO) –zamiast szukać swojej niszy w tym stylu – próbują walczyć z jego tradycyjną ofertą? A walka ta powiedzmy z założenia jest przegrana.

Nie ma tu co wnikać w kombinowanie, czy z marką „36.6”. Plusowi się uda, czy nie, bo na to jest za wcześnie. Zresztą już raz w przypadku Samych Swoich telekom ten pokazał, że nie wszystkie jego pomysły bywają trafione. W końcu i tak ostatecznie zadecydują o tym użytkownicy kupując karty i doładowując je, albo wyrzucając. Ważny jest sygnał. Skończył się bowiem rynek operatorów z nazwijmy to ofertą ogólną. Tych jest trzech i więcej nie będzie. Nawet Play ma mocno „sfocusowanych” użytkowników. Żeby teraz w jakikolwiek sposób zaistnieć ważny jest pomysł, oraz jasno sprecyzowana grupa docelowa, oraz ostra promocja. Bez tego na większą popularność nie ma co liczyć.

Pomysł Plusa pojawił się z jednej strony w momencie, w którym swoje wyniki po kwartale ogłosił Mobilking, z drugiej –. być może jeszcze w tym miesiącu – swoją ofertę ogłosi CenterNET (który zresztą ma tworzyć własną sieć, ale startuje jako telekom wirtualny). Mobilking, który bardzo jasno precyzuje do kogo kieruje swoją ofertę, jako MVNO po kwartale od startu ma 45 tys. aktywnych kart. Według GUS pozostali operatorzy wirtualni (zanim ogłoszono start Snickers Mobile) mieli ich łącznie … 50 tys. Wynik druzgocący, choć może tu być przekłamanie, bo nie wszyscy MVNO opublikowali oficjalne dane. Tak, czy owak taka liczba padała i nie była sprostowana.

CenterNET, choć trzyma język za zębami, to jednak czasem puszcza parę. Jak parowóz coraz bliżej odjazdu. Oferta ma być niestandardowa i skierowana do konkretnej grupy abonentów. Czyli kolejny operator, który chce czymś zaskoczyć rynek, a nie tylko ogłosić start dla startu. Plus, choć ma Simplusa –. bardzo mocno przecież rozpoznawalną markę, zdecydował się na zupełnie niespodziewany ruch. Jakby widząc słaby pomysł na rynek MVNO chciał pokazać, którędy należy zmierzać.

Jasno sprecyzowana grupa docelowa, konkretnie kierowana oferta i silna promocja. Brzmi to jak mantra, albo do znudzenia powtarzane banały, ale taka jest brutalna prawda. Ale jaka jest prawda każdy widzi. Jeśli Plus ze swoimi 1. mln abonentów nie wprowadza nowej taryfy, a nową markę do jasno sprecyzowanej grupy ludzi, Mobilking z takim samym pomysłem na biznes zdobywa niemal tyle kart, ile pozostali MVNO razem wzięci, to znaczy, że właśnie tędy droga. Sukcesu jakim było wejście Heyah powtórzyć się nie da, bo takie rzeczy zdarzają się tylko raz. Inny rynek, inne okoliczności przyrody. Ale kierunek i sposób myślenia naśladować można. To nie jest karalne.

A co z działającymi już MVNO? Nie powinniśmy ich przekreślać. Usprawiedliwianie, że startowali na fali entuzjazmu dla operatorów wirtualnych, gdzie wydawało się, że niższe ceny przy zbliżonej ofercie do działających telekomów wystarczą do powodzenia jest bez sensu. Z drugiej strony to co zrobił Plus, a chwilę wcześniej ogłosił Mobilking pokazuje, że może właśnie chyba tak trzeba. Na zmianę strategii nie zawsze jest za późno.

Marcin Kwaśniak

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.